2024.03.28, Csütörtök
Kelenföld: közös terminálról indulhatnak a Volán és a BKK járatai a tervezett új végállomásról

Kelenföld: közös terminálról indulhatnak a Volán és a BKK járatai a tervezett új végállomásról

Vitézy Dávid / Facebook

2021.04.02. 06:46

A kelenföldi csomópont átfogó továbbfejlesztésének egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése.

Hirdetés

Az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent egy olyan tervezői felhívás, amivel Dél-Buda közlekedése szintet léphet:

  • a kelenföldi intermodális csomópont új őrmezői autóbusz állomással bővülhet
  • és a közlekedési központ P+R parkolóinak kapacitását is növelhetik majd

– derült ki Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának hétfői Facebook posztjából.

Kelenföld vasútállomás az M4-es metró végállomásának 2014-es megnyitása óta fontos csomópontja Budapestnek. Az autóbuszok végállomása és a parkolók azonban nem mondhatók komfortosnak, a Volánbusz járatai a csomópont kedvezőtlen oldalára érkeznek még a metró előtti forgalmi rend szerint – olvasható a bejegyzésben.

Március 25-én a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán az a megállapodás született, hogy a BFK irányításával elkezdődik a kelenföldi csomópont továbbfejlesztése.

 

Az utasok kényelmét szolgáló fejlesztésekkel bővül a csomópont

Az elővárosi Volánbuszok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra. A Volán járatai ide egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyagot elégetve juthatnak el, nem kell az Egérút felé kerülniük.

A helyi buszok többségének már most is Őrmezőn van megállója vagy végállomása, így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett, terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várakozni.

Az új állomáson a kelenföldi csomópontból régóta hiányzó funkciók, szolgáltatások (például nyilvános illemhely, újságos, stb.) pótlására is sor kerül.

A fejlesztés nyomán továbbá

  • a kelenföldi P+R kapacitást 1000 férőhelyről legalább 1500-ra növelik,
  • többszintes parkolóházat terveznek,
  • a kerékpárosok számára kerékpártárolók készülnek,
  • taxidrosztokat
  • és K+R parkolókat (Kiss and Ride, olyan helyszín, ahol csak egy pillanatra állhat meg az autó, amíg az utasok be- és kiszállnak – a szerk.) is létesítenek.

 

A beruházás egy átfogó fejlesztési stratégia első lépése

A BFK a munka keretében nem csak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, hanem a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatáról és elemzéséről is szól a közbeszerzés.

A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol cél a zöldterületek növelése.

De több, más, a térséget érintő távlati fejlesztés vizsgálatát is tartalmazza a tervezési munka:

  • A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által előrevetített utasszám-növekedés miatt Kelenföldön az aluljáró a vasúti utasok kiszolgálására elégtelen megoldást jelent, ezért megkezdik a vizsgálatát egy, a vágányok felett átívelő új vasútállomási épület kialakíthatóságának, amely közvetlenül kapcsolódna az összes peronhoz.
  • A projektet összehangolják a Kelenföld és Törökbálint között előkészítés alatt álló vasútfejlesztéssel, melynek keretében Kelenföldön a megnövekvő elővárosi vasúti forgalom kiszolgálására új utasforgalmi peron létesítését tervezik a 16. vágány mellett, kapcsolattal az aluljáróhoz.

A tervezési munka része a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása, a villamoshálózat ilyen célú lehetséges fejlesztésének vizsgálata, a 19-es és 49-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra és onnan az új szuperkórházhoz.

FókuszbanKelenföldBKKBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)Volánbusz