Nosztalgiavonattal a reformkorba

Nosztalgiavonattal a reformkorba

2016.03.14. 11:29

170 éves lesz júliusban Petőfi költészetének egyik nagy ihletője. 1846. július 15-én avatták fel a Pest és Vác közötti első magyar vasútvonalat.

Hirdetés

170 éves lesz júliusban Petőfi költészetének egyik nagy ihletője. 1846. július 15-én avatták fel a Pest és Vác közötti első magyar vasútvonalat, ennek alkalmából idén július 15-én nosztalgiavonat indul Budapest és Vác között.

Reformkori időutazásban lehet részük azoknak, akik a Nyugati pályaudvaron felszállnak a Vácra induló nosztalgiavonatra az évfordulón. Az érkező utasokat fúvószenekar fogadja a barokk kisvárosban, ahol a reformkort utcaszínházi előadásokkal, rikkancsokkal, fröccsös mulatozással és utcatárlattal idézik meg. Az érdeklődők megtekinthetik a város nevezetességeit, köztük a püspöki palotát és az ország egyetlen diadalívét, amelyet 1764-ben emeltek Mária Terézia látogatására. A Kúria középkori épületének pincéjében bortörténeti kiállítás látogatható, a földszinten Sajdik Ferenc karikatúrái idézik fel a város történetének fontos pillanatait, például az első vonat begördülését a váci vasútállomásra. A város éttermei és cukrászdái 19. századi receptek alapján elkészített fogásokat kínálnak.
A vasúti hálózat folyamatosan fejlődik napjainkban is. Az elmúlt év decemberében csaknem 20 milliárd forintos beruházással felújították a váci állomásépületet és vágányhálózatot, emellett új biztosítóberendezés és fedett peronok épültek. A nosztalgiavonat utasai már egy megújult vasútállomásra érkeznek meg.
1836-ban törvénycikk rendelkezett arról, hogy Pest és Bécs között vasútvonal épüljön. A munkálatokkal a Magyar Középponti Vaspálya Társaságot bízták meg. Az első, Pest és Vác közötti szakaszt 1846. július 15-én avatták fel. A 34 km volt hosszú útvonalon a vonat 28 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedett. Első utasai, József Nádor és más előkelőségek, köztük Széchenyi István és Kossuth Lajos alig egy óra alatt érkeztek a fővárosból Vácra. A kocsik ablakain nem volt üveg, a huzatot és az esőt bőrfüggönyökkel zárták ki, a fűtést hőpalackokkal, a világítást mécsesekkel és olajlámpákkal oldották meg. 
Petőfi kedvelte a vasutat, amelyet kora technikai csodájának tartott. Gyakran utazott Pest és Vác között szüleihez, akik 1847-től éltek a városban. A vonatozás inspirálta a versírásban is. 
A váci kereskedők kevésbé lelkesedtek a vasútért, mint Petőfi, mivel a gyors összeköttetés a nagyvárossal a helyi kereskedelem visszaszorulásához vezetett.
A Pestet Váccal összekötő vasutat egy évvel később követte a háromszor hosszabb Pest–Szolnok vonal, és fokozatosan kiépült az ország teljes vasúthálózata. Teljesült Petőfi kívánsága: „Száz vasutat, ezret! / Csináljatok, csináljatok!”

forrás: vac.hu

Galéria

Vácnosztalgiavonat

Hirdetés