2020.10.31, Szombat

Hirdetés

Szedd le a gyereket a monitorról! - a tudomány is ezt üzeni

utajovobe.eu

2017.01.12. 17:28

Egy a témát kutató neurobiológus közérthető, egyben megdöbbentő válaszokat adott arra a kérdésre, hogy miért káros a gyereknek a képernyő és a monitor előtt felnövekednie, mindössze az ujjait használva a világgal való megismerkedésre. Aki még hisz a virtuális nevelésben, most kijózanodik!

Hirdetés

„Néhány évvel ezelőtt mi neurobiológusok, még úgy gondoltuk, hogy a genetikai programok automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban” – meséli Gerald Hüther professzor az utajovobe.eu által szemlézett interjúban. „A komplex neuronális hálózatokat tehát, melyek a gondolkodásunkat, az érzelmeinket, a cselekvéseinket irányítják, genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban már tudjuk, hogy hosszú távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek agyában, amelyek a konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem használunk, az elsorvad. A genetikai programok csak arról gondoskodnak, hogy először nagy többlet jöjjön létre idegsejt-kapcsolatokból.”

Az eredmények azt mutatják, hogy az agyban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához elsősorban arra van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját testüket.

„És ezt nem a képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül attól, hogy mi megy a tévében” – húzza alá Gerald Hüther.

A mai modern otthoni és iskolai nevelési szokásokat – melyeknek köszönhetően már a legkisebbek minden nap hosszú órákat töltenek el játékokkal, vagy mesefilmek bámulásával - alapjaiban megkérdőjelezi ez a tény:

csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő testérzet. 

Már vannak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják: azok az alsó tagozatos gyerekek, akik jók matekból, különösen jól tudnak egyensúlyozni is. „Az ember úgy szerzi meg a háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, ill. a matematikához szükséges feltételeket, hogy megtanulja egyensúlyban tartani a testét. Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt” – figyelmeztet a szakember.

A teljes interjú szövege itt olvasható.

Fókuszbangyerekekvirtuális világ