A 2020-ig tartó európai uniós fejlesztési ciklus vasútfejlesztésének keretében a fő törzsvonalak és a városi, elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztésén lesz a hangsúly - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán.
Becsey Zsolt kiemelte: a Budapest elővárosi vonalak közül jónéhány felújítása elindult már: nemrégiben helyezték újra üzembe az esztergomi vasutat, ennek villamosítása másfél éven belül befejeződik, és ezután a váci vonalhoz hasonlóan itt is a korszerű flirt motorvonatok járnak majd. Ezenkívül elindítják a százhalombattai elővárosi vonal felújítását, és ugyancsak tervben van a lajosmizsei vonal felújítása, illetve a ferihegyi összeköttetést biztosító vecsési vonal is korszerűsödni fog, de "ugyanúgy kalkulálunk azzal, hogy majd Veresegyház felé is elindítjuk az elővárosi közlekedést".
2020-ig, vagyis a jelenlegi európai uniós ciklus végéig ezer milliárd forint jut vasútfejlesztésre. Azzal kapcsolatban, hogy ez mire elég, Becsey Zsolt kifejtette: egyrészt a transzeurópai korridorok - Hegyeshalom-Lökösháza és a Bajánsenye-Záhony keresztvonalak -, fő törzsvonalak felújítása, amire 2030-ig kötelezettsége is van Magyarországnak. A rendelkezésre álló forrásokat másrészt a városi és elővárosi kötöttpályás fejlesztésekre használják, és vidéken is elindulnak a fejlesztések; példaként említette a szegedi elővárosi vonalakat.
A helyettes államtitkár kitért arra is, hogy az intermodális csomópont program keretében az autóbusz-pályaudvaroknál közvetlen átszállást hoznak létre a vasúthoz, emellett a városi, elővárosi közlekedésnél arra is törekednek, hogy metró vagy HÉV közvetlenül csatlakozzon a vasúti megállóhoz.
Szólt arról is, hogy kedden adták át a közel 20 milliárd forintos beruházással megújult váci vasútállomás épületét és vágányhálózatát, illetve az új biztosítóberendezéseket, emellett pedig fedett peronok épültek, és az aluljárók is megújultak.
mti
fotó: trains.hu