A gumihulladékból készült Rubway rugalmassága miatt a kocogóknak is ideális, ráadásul a kátyúk és a repedések is elkerülik.
Miskolcon bemutatták azt a helyi fejlesztésű anyagot és eljárást, amely forradalmasíthatja a kerékpárutak építését, de egyéb területeken is kiválthatja az aszfaltot és a betont.
A greenfo.hu azt írja, az eljáráshoz vezető kutatás 2014-ben indult uniós támogatással. A cél az volt, hogy gumihulladék felhasználásával olyan alapanyag készüljön, amely az aszfalthoz hasonlóan teríthető és a használaton kívüli sínpályákat is be lehet vele vonni, hogy azokat kerékpárútként használhassák.
A Rubway nevű fejlesztéssel egy újrahasznosított gumiőrleményt tartalmazó kopóréteggel ellátott, multifunkciós sportburkolattal rendelkező kerékpárút-technológia jött létre.
Egy kilométernyi út megépítéséhez kétezer gumiabroncsot használnak fel.
Dr. Erdélyi János műszaki fejlesztő elmondta, az anyagot a Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Karával közösen kísérletezték ki. Végleges állapotában úgy teríthető, mint az aszfalt, és mivel azzal ellentétben rugalmas, így a vizsgálatok kiderítették, hogy nemcsak kerékpárosok, hanem kocogók, gyalogosok, görkorcsolyázók, lovasok, illetve babakocsival és kerekesszékkel közlekedők számára is jól használható, de a kert- és tájépítésben is felhasználható.
A projektzárón Berki Attila, a projektet vezető Kriba-Hungary Kft. ügyvezetője mellett jelen volt Masa Zoltán, a Kerékpáros Magyarország Szövetsége elnöke, ők ugyanis tesztelték a Rubwayt. Véleményük szerint az olcsó karbantartása miatt kitűnő kerékpárút-alapanyag, ugyanakkor megfelelő a tapadása és a rugalmassága is, csak pozitív tapasztalatuk van róla. A Rubway Multisport flow és shield verzióban készülhet, az első átereszti a vizet a talajba, a második vízzáró, és elvezeti.
Az anyag előnye az aszfalt vagy betonnal szemben, hogy nem repedezik meg, nem lesz kátyú benne, nem púposodik fel, nem fog rajta megállni a víz. Ha mégis karbantartani, javítani kell, akkor azt egy ember, akár kéziszerszámokkal is el tudja végezni, bármilyen időben, a javítás pedig szinte észrevehetetlen. Az ÉMI mérései alapján a tapadása nedvesen húsz százalékkal jobb, mint az aszfaltnak. A projektzáró résztvevői ki is próbálhatták a mintautat, amelyet a minősítéshez is használtak.