2024.10.04, Péntek

Újra a gyalogosoké lesz a lipótvárosi Duna-part

valasz.hu

2017.06.21. 10:34

A Kossuth tértől a Fővám térig sétány alakul ki, forgalomcsillapított zónával, több fával és újonnan létrejövő közterekkel, mindez a történeti hagyományokra támaszkodva.

Az Árpád híd és Margit híd közti szakasz után a fővárosi önkormányzatnál napirenden van a belvárosi Duna-part rekonstrukciója is. A „Rak-Park” elnevezésű, összesen több mint 85 ezer négyzetmétert érintő projekt becsült költsége 6,7 milliárd forint, elindítását 2018-ban tervezik, így 2019-re el is készülhet. Az új rakparti sétány hátteréről a projekt tervezését elnyert Korzó Stúdió tájépítész vezető tervezője, Grabner Balázs számolt be a valasz.hu-nak.

Elmondta, hogy a Kossuth Lajos tértől a Fővám térig gyalogosan végigjárható sétány alakul ki, ezáltal visszaadják a városnak a folyót. A rendrakás nemcsak a rakpart látható elemeire terjed ki, hanem a földalatti közművek kiépítésére is, ami lehetővé teszi a part jövőbeli kulturált használatát. A terv a rakpart történeti kutatásokkal feltárt hagyományaira épít: a vízre merőleges, a forgalmi sávokban halszálkás terméskő burkolatot alakítanak ki, és a megmaradt műemléki értékeket, így a lépcsőket, támfalakat, kisebb épületeket belefoglalják az új közterületi rendszerbe.

A Lánchíd hídfőjénél kialakul egy teljesen új tér, az Erzsébet híd mellett pedig, a Jane Haining rakpart utolsó szakaszán egy üldögélésre, pihenésre alkalmas partszakaszt terveznek. Fontos szempont volt, hogy a rakpart mindegyik szakasza könnyen megközelíthető legyen a belvárosi utcák felől, ennek érdekében több ponton új lépcsők, lejárók és gyalogátkelőhelyek készülnek. „Kevesen tudják, de eredetileg mindegyik lipótvárosi utca tengelyében volt lejáró a folyóhoz. Ezeket a kőlépcsőket az autóforgalom kedvéért bontották el. Az örökségvédelmi hatósággal egyeztetve kortárs megjelenésű fémszerkezetekkel pótolnánk őket” – magyarázta Grabner Balázs.

 

Forgalmi szempontból is lesznek változások

A Jane Haining rakparton két forgalmi sáv megmarad, de az útburkolat egy szintbe kerül a járdával, ami önmagában is jelentősen forgalomcsillapító hatású, ráadásul itt 30 km/órás korlátozás is lesz. Mindez a kerékpárosok számára külön felfestés nélkül is kellemesebb viszonyokat teremt. A három rakpartszakasz közül az id. Antall József és a Jane Haining rakparton az úttesttel párhuzamos parkolást terveznek, csak a Belgrád rakparton, a házak előtt lesznek 45 fokos szögben kijelölt parkolóhelyek.

„A mostani forgalmi sávok szélesebbek a szükségesnél, és a Jane Haining rakparton 45 fokos parkolási rend van. Utóbbi megszűnik, itt az átrendezéssel máris plusz hat méternyi területet nyerünk a gyalogosoknak” – mondta a vezető tervező. A sétány az átalakítás után az id. Antall József rakparton 7 méter, a Jane Hainingon 10 méter, a Belgrád rakparton 6 méter széles lesz.

 

Közel kétszer annyi fa, mint eddig

Az id. Antall József rakparton dupla fasort telepítenek, ezek közül az egyik egy önálló zöldsávba kerül, amely elválasztja a sétányt a forgalomtól, a másik fasor fáit pedig a sétány burkolatába ültetik. A jelenleg teljesen kopár, zöldfelület nélküli Jane Haining rakparton is hoznak létre facsoportokat ott, ahol a közművek és a területhasználat ezt megengedi. A mostanihoz képest közel kétszer annyi fa lesz a területen, mint most.

A Lánchídnál megszűnik a turistabuszok parkolója, és a BKK-val egyeztetve olyan buszvárót helyeznek el, ahol csak egy órát lehet várakozni. A másik nagy nyereség az Erzsébet híd alatti terület, ahol az alsó rakparton megszűnik a forgalmi sáv, és visszaépül az eredeti lépcsős támfal, de modernizált változatban a leülést, a pihenést fogja szolgálni. „Semmivel nem indokolható, hogy Budapest egyik legszebb panorámájú pontja, a világörökség kellős közepe buszlerakat legyen” – hangsúlyozta Grabner Balázs.

FókuszbanközterekLipótváros