Magyarországon először fordul elő, hogy egy ipari rozsdaövezetből kulturális központot varázsolnak.
A 2009-ben bezárt MÁV Északi Járműjavító területén tavaly kezdte el a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának építését a Strabag. A kőbányai ipari műemlékből most igazi kulturális városközpont születik: a Műhelyház mellé költözik a Közlekedési Múzeum is.
Magyarországon ez az első olyan nagyberuházás, amely egy rozsdaövezetet kulturális központtá alakít át – a fejlesztés részleteiről kedden számolt be Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere, György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Révész Máriusz kormánybiztos, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Az Eiffel-csarnok átalakítása 20 milliárd forintból 2019-ben készülhet el. Ókovács Szilveszter ismertetése szerint lesz benne próbacentrum, műhelyközpont, raktárrendszer és képzőhely. A két, operaházival méretazonos színpadon párhuzamosan két produkció próbálhat, és az egyik ezek közül méretazonos zenekari árokkal és mobil nézőtérrel is rendelkezik majd, így hétvégenként barokk, 20. századi vagy kortárs operák, kamarabalettek, kísérleti produkciók láthatók majd. A szünetet az aulában álló vonatszerelvénynél töltheti a közönség: egy legendás magyar gőzösnél, a 327-es megmaradt példányánál. Az Északi Járműjavító történetét külön kiállításon mutatják be, a parkban pedig lesz egy kis kézi hajtánypálya a gyerekeknek.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kőbányára költöztetéséről tavaly decemberben döntött a kormány. Vitézy Dávid elmondta, hogy jelenleg a beruházás mesterterve készül, majd ezt követően írják ki az építészeti tervpályázatot. A tervezési munkának 2019 végéig kell lezárulnia, a projekt időtartama így várhatóan négy-öt év lesz. A tervek szerint a mintegy 30 ezer négyzetméteres területen helyezik el a múzeum nagy járműveit és alakítják ki az új állandó kiállítást. A múzeum fő épülete a Dízelcsarnokban kap helyet. Az összesen 7 hektáros területen új restaurálási és raktározási központ, dokumentumtár és szabadtéri kiállítás is fogadja majd a látogatókat. Európa egyik első közlekedési múzeuma így nemzetközi színvonalú kiállítóhelyként, tudásközpontként és családbarát intézményként születik újjá.
A kulturális centrum a tervek szerint hamarosan új funkciókkal bővülhet, így néhány éven belül sokféle színvonalas kikapcsolódási lehetőség lesz elérhető az 1-es és a 28-as villamosok találkozásánál, a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút sarkán.