2024.12.03, Kedd

Felújítást sürget a 80. születésnapját ünneplő budaörsi repülőtér

MTI

2017.06.21. 11:25

A repüléstörténeti emlékeket ápoló Goldtimer Alapítvány szerint akár a Közlekedési Múzeum repülőgép-gyűjteménye is elhelyezhető lenne itt egy új interaktív központban.

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. június 20-án nyitott meg a budaörsi repülőtér, amely akkor az ország egyetlen nemzetközi repülőtere volt. Az évfordulón a repülőtéren üzemelő Goldtimer Alapítvány ünnepi kötelékrepülést hajtott végre egy R-18c Kánya, egy Gerle 12-es, valamint egy Liszunov Li-2-es repülőgéppel.

Egy 1949-ben forgalomba állt LI-2 repülőgép repül a budaörsi repülőtér felett 2017. június 20-án. (fotó: MTI)

Zsák Ferenc történetkutató a repülőtér történetéről elmondta, a 30-as években hosszas tervezés után került Mátyásföldről Budaörsre a nemzetközi repülőtér, bár azt máig nem tudni, hogy az ország vezetése, amely a csepeli megvalósítást támogatta végül miért döntött Budaörs mellett. A világháborúban szinte alig sérült meg, utána az állami vezetők szállítására jelölték ki, emiatt hermetikusan lezárták. Az 50-es évek végétől a Mezőgazdasági Repülési Szolgálat kezdte el használni, később vált a Magyar Honvédelmi Szövetség sportrepülőterévé, mely funkciót a mai napig betölti.

A budaörsi repülőtér fogadóépületének csarnoka (fotó: MTI)

Sajtos Zoltán, a repülőtéren üzemelő Goldtimer Alapítvány kuratóriumának tagja elmondta, a légikikötő jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő tulajdonában van, a Magyar Repülő Szövetség üzemelteti. Felújításához több milliárd forintra lenne szükség, mivel a füves futópálya alatt lévő vízelvezető Zsolnay-porcelánból készült, ezért ipartörténeti emléknek számít. A Goldtimer Alapítvány kezdeményezte, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repülőgép-gyűjteménye kerüljön Budaörsre, ahol interaktív múzeumot és kulturális központot tudnának létrehozni, emellett repüléseket is végre tudnának hajtani.

Galéria

BudaörsHelyirepülőtér