A Swietelsky Kft. szakembereinek ugyanúgy kell érteniük a ’70-es években kiépített középfeszültségű kábelekhez, mint a metró önvezérlő automatizált hálózatához, hogy elő tudják készíteni a középső szakasz felújítását.
Március elején vonulhat fel az első két állomáson: az Arany János utcánál és a Ferenciek terénél az M3-as középső szakaszán a megállókat felújító Swietelsky Kft. Számos munkát végeznek el, melyekről állomásonként külön cikkben számolunk be, illetve egy-egy érdekesebb, vagy fontosabb területről, illetve alprojektről is fogunk cikkekkel jelentkezni.
Most egy olyan feladatról informálta lapunkat Kocsis Zsolt, a Swietelsky Kft. installációs főmérnöke, mely már az építkezés megkezdésének is előfeltétele, miközben a kivitelezés alatt is kulcsfontosságú. A metró középső szakaszának felújítása közben
is működtető, több mint 30 zömében gyengeáramú rendszer kábeleit be kell azonosítani, majd az építkezés közben biztosítani kell egyes kiemelt fontosságú rendszerek által nyújtott szolgáltatások zavartalanságát.
A metró elektromos rendszerei egy rendkívül összetett hálózatot tesznek ki. Ennek a mintegy 40 éve befejezett építkezés során lefektetett részei ugyanúgy mindmáig használatban vannak, mint az a modern háttérinfrastuktúra, ami a hármas metró automatizált irányításáért felel.
Nem közismert, de a vonatokat ezen a vonalon egy többszörösen biztosított, de még nem digitalizált program állítja meg és indítja el, a fülkében egy segédvezető ül, azért, hogy minél nagyobb biztonságban haladhasson a szerelvény.
Az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlesztett hálózatokról nincs egy teljes, összesített terv, mindegyiknek külön van a dokumentációja (az is előfordul, hogy már nem állnak rendelkezésre). Egy-egy hibás kábelt nem mindig bontottak vissza, gyakran az új kábel mellett a helyén maradt (de az új kábel nem is feltétlen ugyanazon az nyomvonalon halad, mint a régi).
A metróállomásokon tehát teljesen különböző rendszereken kell egyszerre dolgozni
Ezeket a rendszereket tárják fel a BKV Zrt.-vel, a vasúti síneket felújító Swietelsky Vasúttechnika ft. és további más szolgáltatókkal együttműködve a Swietelsky Kft. munkavállalói. A kábelek gyakran eltűnnek a hétköznapi életből is ismert csomókban, vagy akár a fal mögött, azonosítóik az évek során gyakran elkoptak és akad közöttük zárlatos is (nem használt), tehát az óvatosság elsődleges szempont.
Azt sem lehet elfelejteni a munka közben, hogy a metrónak van egy polgári védelmi funkciója. Ezeket a rendszereket is mindmáig karbantartották, működőképesek, azonban a most lezajló beruházás nem érinti őket.
Miután a kábeleket beazonosították, az lesz a feladat, hogy azon rendszereket, melyek szükségesek az északi szakasz szerelvényeinek reggeli és esti átközlekedéséhez működtessék, amíg vágányzár lesz a középső szakaszon. Ezért is kezdik el a munkát már jóval azelőtt, hogy erre novemberben sor kerül majd és tárják fel a Budapest alatt futó hálózat pontos rendszerét.