Megjelent a kormányhatározat Budakeszi és térsége buszközlekedése fejlesztéséről. Az előzetes elképzelések szerint már a város beépített területének külső széléről, az ott létesített P+R parkolók mellől fognak indulni a budakeszi buszok a főváros felé. Budakeszi Fő útján, majd Budapesten a Budakeszi úton – a távolabbi településekről érkező helyközi buszokkal együtt – buszsávokon előzik majd a dugóba szorult kocsisort, a kereszteződésekben pedig intelligens forgalomirányító lámpák engedik majd őket előre. A tervezésre a kormány 586 millió forintot biztosított a központi költségvetésből.
A Budakeszin és a fővárosi Budakeszi úton a dugóba beszoruló buszok előnyben részesítésének érdekében a Budapest Fejlesztési Központ idén tavasszal kezdett közös munkába Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármesterrel, Győri Ottiliával, Budakeszi polgármesterével, Csenger-Zalán Zsolt országgyűlési képviselővel és Fürjes Balázs államtitkárral.
A csúcsidőben mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem a Zsámbéki-medence településein, Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik, és Budapestre is kihatnak. A most megjelent kormányhatározat szerint egy olyan megoldást kell a BFK-nak előkészítenie, amely már a Budakeszire bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedés minden torlódó útszakaszon.
A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs által benyújtott előterjesztés elfogadása nyomán a Kormány 586 millió forint központi költségvetési támogatást biztosít a Budapest Fejlesztési Központnak az átfogó tervezésre a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről Budapestre tartó elővárosi buszjáratok előnyben részesítésére.
A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan 1,5 percenként közlekednek, csúcsidőben óránként körülbelül kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2 600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként járnak a kék Volánbuszok (22, 22A és 222 járatok) és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbuszjáratok).
Míg a buszokon 2000 utas utazik egy órában, a városhatáron ugyanakkor óránként 1000-1200 gépkocsi halad át, mintegy 1500 utassal, a közlekedési módok megoszlásának aránya tehát kb. 40-60% a közösségi közlekedés javára.
A közúti torlódások miatt azonban az autóbuszok is lelassulnak. A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma kezelése.
Kötöttpályás megoldás nem áll rendelkezésre, a domborzati viszonyok miatt ez nem is lenne egyszerű. Jelenleg a fővárosban mindössze a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső szakaszán van buszsáv mindkét irányban, de a torlódások nemcsak itt, hanem a külső és agglomerációs szakaszon is mindennaposak.
A BFK által elkészítendő tanulmánytervben kell minden változatot mérlegelve körüljárni azt a kérdést, hogy a Budakeszi út, illetve Budakeszin a Fő út mely szakaszain érdemes és melyik irányban szükséges buszsávot kialakítani. Mivel az útvonal sok zöldterületet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig érzékeny, sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb buszsáv, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort.
A csomópontokban intelligens jelzőlámpák irányítanák a forgalmat a buszokat előre engedve.
A projektben P+R parkolók és B+R kerékpártárolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat.
Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni a P+R szolgáltatással együtt. Ugyanakkor cél az is, hogy forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1-es autópálya felé irányítsák az autókat, ahol ez reális alternatíva. Azt is meg kell vizsgálni, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal (de nem kínálva menekülőutat a Budakeszi út felé, ezáltal megnövelve a városra zúduló autóforgalmat).
A Budapest Fejlesztési Központ a Kormány által biztosított források segítségével a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszi és a XII. kerület önkormányzatával, a Fővárosi Önkormányzattal és a Volánbusszal.
A cikk megjelenését a Budapest Fejlesztési Központ támogatta.