Két állomás – Veresegyház és Őrbottyán - terveit mintának is szánják, a cél, hogy az egész vonalon egységes stílusban újuljon meg az összes állomás és környezete.
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) fontos fejlesztéssorozatot indított el: elkezdték a Rákospalota-Újpest - Veresegyház – Vácrátót - Vác vasútvonal teljes felújításának tervezését, melynek része Rákospalota-Újpest állomás teljes megújítása. Erről éppen egy hete számoltunk be. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Facebook posztjában most újabb lépésről számolt be:
elkészültek a megújuló Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal elővárosi állomásépületeinek első mintatervei.
A Budapest Fejlesztési Központ a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia alapján és a kormány döntése nyomán tervezi a 71-es vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelését, ennek mindenhol része a megállóhelyek és állomások akadálymentesítése, az épületek és környezetük rendezése, jobb beillesztése az adott település szövetébe – olvasható a bejegyzésben.
Két állomás – Veresegyház és Őrbottyán – esetében három-három építészirodától (Studio Kraft, Paragram, Sporaarchitects) kértek koncepcionális javaslatokat, melyek alapján a vonal építészeti arculata meghatározható. A terveket mindkét városban egyeztették az önkormányzattal - polgármesteri és főépítészi szinten, valamint Tuzson Bence és Rétvári Bence országgyűlési képviselőkkel.
A véleményeket beépítve választják ki rövidesen a továbbtervezés irányait. Az itt bemutatott látványtervek koncepcionális szintűek, vagyis nem véglegesek.
A két város terveit mintának is szánják, a cél, hogy az egész vonalon egységes stílusban újuljon meg az összes állomás és környezete.
A Budapest - Veresegyház - Vác vasútvonal átfogó megújításának tervezését a Budapest Fejlesztési Központ végzi. Célja, hogy óránként 4 vonat induljon Őrbottyántól Budapest felé, Veresegyháztól pedig (váltakozó megállási renddel, részben gyorsított vonatokkal) összesen óránként 6 vonat tartson a főváros felé csúcsidőben.
„Ehhez az kell, hogy szakaszosan kiépüljön a második vágány és minden állomás megújuljon, bővüljön a parkolási és kerékpártárolási kapacitás. A tervek 2023-ban készülnek el, ezt követően kezdődhet építkezés” - írja Vitézy Dávid.
Mindkét városban hasonló kérések érkeztek, elsősorban az állomási előtér rendezése, illesztése a település meglévő szerkezetébe volt a fókuszban. Veresegyházon több mint 110 éve kifejezetten nagy felvételi épület készült, hiszen akkor még elágazó állomás volt itt Gödöllő felé.
Ennek felújítását a MÁV a nagyprojekttől függetlenül, már azt megelőzően is tervezi, a két beruházást összehangolják. A nagy állomásépület lehetővé teszi, hogy az épületen kívül már ne igazán legyen szükség más építményekre.
Az állomás mindkét oldalán tervezik a P+R kapacitás bővítését, és kellő méretű B+R kerékpártároló is készül. Őrbottyán állomás helyzete is kedvező, központi, az állomás térsége alkalmas a városközponti logikájú fejlesztésre.
„A három építésziroda eltérő stílusú koncepcióterveket vázolt mindkét városnál. A Sporaarchitects vagány, bátor elképzeléseket hozott, Veresegyháznál a perontető például szinte körülöleli a felvételi épületet. A Kraft tervei letisztultak, a német nyelvterület állomásait idézik. A Paragram síktetős, minimalista elképzelései egy decens, visszafogott formavilágot jelenítenek meg” – fogalmazott Vitézy Dávid.