A klinikai szakpszichológus az általános túlterheltség és a rendkívül ingergazdag környezet miatt az igen mellett kampányol.
„Szorongást csökkentő alternatív mozgásformákra lenne szükség a testnevelésórákon, hogy ezzel is csökkentsék a gyermekek mindennapi lelki terheit” - idézi Dr. Bagdy Emőke tanulmányát az ujnemzedek.hu. A professzor szerint az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés, szükség van a pedagógiai repertoár bővítésére.
A cikk szerint az országban léteznek már ilyen célú kezdeményezések: ezekre példa a budapesti Derkovits Gyula Általános Iskola vagy a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola.
„Fél éve tartunk alsósoknak gyerekjóga órákat a kolléganőmmel, de azt máris elmondhatom, hogy nagyon jó fogadtatása volt, és a szülők is pozitívan álltak hozzá” - monda el a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola tanítónője, Dancsecs Borbála. „A gyerekek várják és szeretik ezt a mozgásformát, ahol játékosan, mondókákkal, mesébe ágyazva játszunk, mozgunk együtt. A foglalkozást pedig relaxációval fejezzük be. A kicsik ez alatt az idő alatt megpihennek és a saját testtudatuk is fejlődik.”
Bagdy Emőke szerint akár már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben. A jelenlegi iskolarendszer szerkezetét azonban még nem tartja eléggé rugalmasnak ehhez, és a szülők szerinte alaptalan félelmei is akadályozzák az eszköz alkalmazását.
Ugyanakkor egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon - köztük a testnevelés órán is - mint a relaxáció, a jóga gyakorlatok, vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. A lazítással, kikapcsolódással együtt járó tevékenységek ugyanis javítják a koncentrációt, a testtartást és az egyensúlyérzéket is.
A relaxációt a rendkívül ingergazdag környezettel indokolja Bagdy Emőke, aki szerint szükséges, hogy a gyerekek az elengedett állapotban néhány percre csak önmagunkra figyeljenek. A pszichológusasszony úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés szabadmozgású idősáv marad.
Ami a szemléletmódot illeti, a Stresszkezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben című kiadvány szerzője egyetért a Magyar Diáksport Szövetséggel (MDSZ), akik az általuk kidolgozott alternatív testmozgásról szóló módszertani könyvekben a gyermeket, mint a személyiség egészét vették figyelembe, nemcsak a mozgást és izomzat fejlesztését.