A novemberi próbamenetek sikeresek voltak, a körülbelül hat kilométeres új építésű nyomvonalon sok a kanyar, vasúti szaknyelven az ív és a pálya is erősen emelkedik. Van, ahol 42 ezrelékes emelkedőn kaptatnak majd fel a kis vonatok, ezért a tervezők úgy kalkulálnak, hogy a mozdonyok csak egy, esetleg két kocsit bírnak majd vontatni.
Szobról Márianosztráig és Nagyirtáspusztától Nagybörzsönyig tavasztól őszig menetrendi forgalom már eddig is létezett, sőt, előbbinél decemberben hétvégén is van két vonatpár. Mivel a két szakaszt két különböző társaság üzemelteti, külön gond lesz, hogyan egységesítsék a teljes vonal működtetését. És nem lenne hátrány az sem, ha a jelentős költséggel kiépült összekötőszakaszt kihasználva a téli időszakban is menetrend szerint végig járnának a vonatok. A két társaság meglévő járműállománya nem alkalmas a megközelítőleg egy és háromnegyede órás utak megtételére, és nincs is megfelelően téliesített személykocsijuk sem.
Külön kérdés az is, hogy mekkora viteldíjat állapítanak majd meg a különböző hosszúságú utazásokért. Mivel a kisvasút nincs benne a közszolgáltatási szerződésben, ezért itt a piaci szempontok érvényesülnek majd. Viszont ebben az esetben olyan magas lenne a viteldíj, hogy a közpénzből megépített, illetve felújított pályát csak kevesen vennék majd igénybe. Ha lenne közszolgáltatási szerződés, akkor a teljes 21 kilométeres vonalat teljes áron 465, forintért lehetne beutazni. Ez viszont azt jelentené, hogy a magyar állam minden utas jegyét jelentősen dotálná. Piaci alapon - a mostani üzemeltetők díjszabását alapul véve - közel kétezer forintot kóstálna a két végállomás között egy teljes árú jegy és a kedvezmények is szolidabbak lennének, sőt, a 65 éven felülieknek is a teljes árat kellene leperkálniuk.
Mindenesetre a járművek, a mozdonyok és a kocsik beszerzése, illetve gyártása már folyamatban van, és az optimistább becslések szerint júniusban már utazhatunk is a teljes vonalon. A kérdés már csak az, hogy mennyiért és milyen lesz a menetrend?
forrás: pestmegyei-hirhatar.hu
fotó: turistamagazin.hu