Az ősmúltunk megismerését segítő szkíta kincsek tárlatát egy régész-történész előadásai egészítik ki ezen a hétvégén a pesti AVE Kiállítóházban. A kiállítást enélkül is érdemes megnézni, mi megtettük, lélekemelő élménnyel és elgondolkodtató üzenetekkel gazdagodtunk.
Az Emberek Aranyban kiállítást tető alá hozó Civil Régészeti Alap pénteken november 11-én tematikus eladássorozatot indít a tárlatnak otthont adó AVE Kiállítóházban (V. kerület, Hajós utca 21.). Az első előadó, Scholtz Róbert Gergely régész-történész, aki pénteken este egy, szombaton pedig további három előadást tart a szkíták életéről, többek közt a történetírók szerint a szkíták közül kikerülő amazonokat is bemutatva.
Ahogy azt korábban megírtuk, az Emberek Aranyban nevű kiállítás alternatív szemszögből keres válaszokat a magyarság eredetére és múltjára, melyet a magyar történetírás egészen a 19. századig a szkíta-hun-magyar folytonosság alapján határozott meg. A kiállítás célja, hogy ne szakmai szövegek sokaságával, hanem közérthető gondolatokkal és élményekkel mutassa be a lovas-nomád világ kialakulását, azt a kulturális bölcsőt, azt az életmódot, amire visszamutat minden későbbi íjfeszítő nép szokásrendszere. A szkíta fejedelmi sírok 2500-3000 éves leleteiből Krym Altynbekov professzor készítette a tárlatot, ami kazahsztáni hazaszállítása előtt még december 31-ig látogatható a budapesti Hajós utcában.
A tárlatot volt szerencsénk bejárni november elején, és mind a kincsek káprázatos formavilágából, mind a korabeli történetírók szkítákat méltató idézeteiből ugyanazok az üzeneteket szűrtük le. Egy szabadság-, igazság- és természetszerető, a nőket egyenrangúként kezelő, az állatokkal kíméletesen bánó, páratlan kézművestechnológiával bíró (ennek egyes elemei máig megfejtetlenek), a közös tulajdont tisztelő kultúra képe rajzolódott ki. Egy olyan népé, mely egyedülálló haderővel uralt évszázadokon át két kontinenst, ám az erőszakot csak a védekezésre kényszerülve alkalmazta.
A Civil Régészeti Alapot vezető Papp Attila bőséges beszámolókkal egészítette ki a látottakat a kiállítás bejárása közben. A vele való beszélgetésekből kiderült, a szkíta leletek a Kárpátoktól Belső-Ázsiáig egyre nagyobb számban kerülnek elő – a magyarok mellett ugyanolyan lelkesedéssel dolgozó ukrán, orosz és más nemzetbeli kutatóknak, köztük románoknak is (!) köszönhetően - és számos olyan összefüggést fednek fel, amelyek egy olyan kulturális rokonság rendszerét mutatják be, ami minden későbbi íjfeszítő nép, mint örökségét vitte tovább. A sokszáz, már akkor is különböző nyelvű, genetikájú, temetkezési rítusú törzsből, népből álló, mégis egységesen szkítának nevezett kultúrából szinte minden mai nép - köztük a magyar -, amelynek az eurázsiai sztyeppére mutat a történelme, hordoz valamit magában.
Sokat elárulnak róluk a Kárpát-medence hamvasztásos sírjai, melyekből eddig két híres aranyszarvas került elő (1923 Tápiószentmárton, 1928 Mezőkeresztes - Zöldhalompuszta), a Fekete tenger menti szkíta világ leiratai Hérodotosz által, vagy épp az Altáj hegység jégbe fagyott kurgánjai, ahol szerves anyag alapú tárgyaik és tetovált múmiáik is megmaradtak évezredek távlatából.
A zárórán jócskán túllépő (bár eredetileg csak egy órára érkeztünk, erre esély sincs a kincsek hatása alá kerülve!) beszélgetések egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a szkíta kultúra nem egy népet, egy genetikailag elhatárolt csoportot jelentett, hanem egy gondolkodásmódot.
Mégpedig egy olyan gondolkodást, amit leginkább a természettel való összhangban lehet meghatározni, és amit sok-sok nép magáévá tudott tenni az íjfeszítő népek közül, anélkül, hogy eközben feladta volna az önállóságát és saját arculatát.
Az egység ezáltal úgy tudott megszületni, hogy megmaradt közben a sokszínűség. Ez pedig jelentős üzenet a mai magyaroknak (de akár a nemzetek közösségének is): nem szükséges mindenben egyet érteni, de legalább néhány dologban egyezzünk meg! És nagyon könnyen lehet, hogy éppen a természetből és a természetességből fakadna az a néhány alaptétel, amit mindenki el tud fogadni.
Sokat elárul a szkíta szemléletről az itáliai történetíró, Antonio Bonfini értekezése:
„Az igazságot nem törvénykönyvből ismerik, hanem a természet oltotta beléjük.”
A görög filozófus, Maximus Tyrius pedig így jellemezte őket: „Jött a görögökhöz a skythák földjéről egy bölcs férfi az ottani barbárok közül, sem szószaporító, sem csevegő bölcsességgel, hanem elve volt: szabados életmód, józanész, rövid és találó beszéd.”
A kiállításon az is kiderül, hogy Kirgizisztánban, az Issykkul-tó mélyén a szaka-szkíták leletei között egy hatalmas üstöt találtak. A szakértők szerint az egyes darabok egymáshoz illesztése annyira pontos, hogy ehhez hasonló pontosságot ma csak nemesgázban végzett fémmegmunkálással lehet elérni, rejtély, hogyan volt képes ezt elérni a 2500 évvel ezelőtt a szaka-szkíta nép ilyen technológiát. De szintén különlegesen magas szintű a víz alatt talált bronztükrök, lószerszámok és sok más egyéb tárgy kialakítása.
2016. november 11. péntek 18.00 óra
„Az aranyat őrző griffek nyomában”
Az előadás a belső-ázsiai szkíta lelőhelyeket mutatja be az írott források és a régészeti leletek segítségével.
2016. november 12. szombat 10.00 óra
„Szkíták nyomában Magyarországon”
A sztyeppei fegyverzet, lószerszámzat elterjesztése mellett nekik köszönhetjük többek között a vas, és a lábbal hajtott gyorskorong használatát is. Az előadás a Kárpát-medence szkíta korát mutatja be az írott források és a régészeti leletek által.
2016. november 12. szombat 14.00 óra
„Tegze olyan, mint a nyitott sír…”
Az előadás a szkíta történelem fontosabb hadtörténeti eseményeit, valamint a harcosok fegyverzetét mutatja be az írott források és a régészeti leletek segítségével.
2016. november 12. szombat 16.00 óra
”Árész lányai, az amazonok hadinépe”
A szkítákkal egyidőben tűnnek fel a történelem színpadán Árész hadisten lányai a harcos nők. „Az amazónokra a szküthák az oiorpata szót használják, ami hellén nyelven férfiölőt jelent…” Hérodotosz szerint az amazonok: „lovon vadásznak a férjükkel, vagy akár a férjük nélkül is, részt vesznek a háborúkban, és ugyanolyan ruhában járnak akár a férfiak.” Az előadás a szkíta kor harcos nőit – fegyvermellékletes női temetkezéseit mutatja be. „Azon töprenghetünk, hogy Szkítiának vajon a férfiak vagy az asszonyok virtusa szerzett-e nagyobb dicsőséget. Közülük származtak ki az amazonok, e hallatlan erejű és bátorságú asszonyok, akik nemcsak azt utasították vissza, hogy más nőkkel összehasonlítsák őket, hanem a férfiak dicsőségét is elérni, hogy azt ne mondjam, felülmúlni igyekeztek.”
A kiállítás és az előadások pontos helyszíne: 1065 Budapest, Hajós utca 21.
A kiállítás nyitva tartás: minden nap (hétfőtől - vasárnapig) 10.00 – 20.00 óráig december 31-ig.