A főváros környékén igen gyakran élhetnének az utasok a fogyasztóvédelem eszközeivel - persze csak akkor, ha az a személyvonatok utasait is védené...
Érdekes elemzést tett közzé a penzcentrum.hu, főleg azok számára, akik a munkába ingázva nap mint nap szembesülnek a budapesti elővárosi vonatok késéseivel. A különböző Facebook-csoportok és olvasói visszajelzések alapján ugyanis a főváros környékén egyre sűrűsödnek a meghibásodások, heti szinten lehet számítani egy-egy komolyabb időkiesésre az utazások során.
Ráadásul nem egyszer munkába igyekvő vagy munkából érkező emberekkel zsúfolt vonatokat érintenek a problémák, amikről esetenként nem is ad tájékoztatást, vagy csak jókora késéssel jelez a vasúttársaság. Így maga a késés, illetve annak terjedelme és az oka is csak nehezen jut el az érintettekig. Az utasok által a különböző közösségi csoportokban begyűjtött információk szerint ugyanakkor általában a biztosítóberendezés, a mozdony vagy a vezetékek hibája, de olykor a mozdonyvezető vagy a jegykezelő hiánya, sőt a mozdony meg nem érkezése miatt is csúsznak, kimaradnak a járatok.
Sokakban felmerül a kérdés: milyen eszközökkel lehetne a MÁV-ot legalább arra rákényszeríteni, hogy vegye komolyan a helyzetet, ami miatt munkából, iskolából, állásinterjúról, orvosi vizsgálatról késnek rendszeresen az utasai.
A penzcentrum.hu cikke az egyik lehetséges eszközre világított rá: a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte a késés miatti kártérítésre vonatkozó szabályokat.
Fontos kiindulási pont a késés fogalma: a belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése. A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy - kizárólag ilyen vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak.
Vagyis a budapesti ingázók által nagy arányban használt személyvonatokon ez a fogalom jelenleg nem létezik...
Az elmúlt évtizedek kiköltözési hullámainak eredményeként több ezer, de inkább több tízezer ember ingázik olyan településekről/településrészekről, melyek kizárólag személyvonattal közelíthetőek meg. Velük szemben komoly esélyegyenlőtlenséget jelent a fogyasztóvédelem jelenlegi formája.
A kártérítés fogalmáról ez derül ki a cikkben: az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között.
Ennek mértéke:
Vonatkésés esetén az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, felár-bizonylatát. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, felárbizonylat átvételéről igazolást ad ki, mely igazolást az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez.
A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított 1 hónap. Az átalánykártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.
Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1 000 forintot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki.
Ugyanazon utas több, egyenként 1000 forintot meg nem haladó kártérítését a vasút társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 forintot.
A fogyasztóvédelmi szövetség a vonatozás közbeni további lehetséges kártérítési helyzeteket is elmemzi (pl. fűtés hiánya, világítás hiánya, a menetjegynek megfelelő szolgáltatás elmaradása), a teljes cikk itt olvasható.
Bár az utóbbi időben számos nagyvolumenű fejlesztés indult be a magyar vasúti vonalakon, az évtizedeken át elmaradt beruházások miatt elöregedett géppark, sínek, biztosító berendezések, egyéb műtárgyak és az egyre nehezebben pótolható emberállomány miatt nyilvánvalóan nincs könnyű helyzetben a MÁV. A szaporodó panaszokat és egyre sűrűsödő hibákat tekintve, - valamint a cég által nyújtott szolgáltatáshoz fűződő felelősség nagyságát figyelembe véve - azonban célszerű lenne stratégiát váltania legalább a kommunikációban. Továbbá a társaság általános belső felmérése után legalább a legsúlyosabb helyzetben levő járatait és vonalait - főleg az elmúlt két évtizedben a környező települések benépesedésével vészesen túlterheltté vált budapesti elővárosi vonalakat - sürgősen megerősíteni.
Az M85-ös alagútjának kiemelkedő szakmai kihívásokkal járó építését folyamatosan követtük, így az átadón egy rövid visszatekintéssel is jelentkezünk.