2020.12.02, Szerda

Hirdetés

FONT - a fiatalok bora!
Font Pincészet Facebook

FONT - a fiatalok bora!

2020.11.02. 08:53

A Font Gábor borász által 2001-ben újra gondolt és azóta is sikert sikerre halmozó FONT Irsai Olivér immár a huszadik évadot éli és láthatóan nagyon sok siker áll még előtte. Mit vár a pincészet a FONT SECCO-tól - Milyen lesz az idei évjárat - Font Gábort kérdeztük:

Hirdetés

Sokan az Irsai Olivér illatos szőlő újra gondolásával készített reduktív borújdonság sikerét várják a divatos alumínium dobozba zárt gyöngyözőboruktól, de mit vár ettől a radikális újítástól a pincészetük?

Az életvitelünk változását a boraink kiszerelésének is követnie kell. Bár az üvegpalackos kiszerelés várhatóan meghatározó lesz a jövőben is, de látni kell, hogy amíg például jó tíz éve még idegenkedve fogadták a borászatok a Bag in Box-os kiszerelést, addig mára szinte nincs olyan érdemi borászat, aki ne rendelkezne ilyen kiszerelésű termékekkel.

A FONT SECCO is egy ilyen formabontó kiszerelés, de látni kell, hogy sok borfogyasztó szívesen betesz a táskájába pár ilyen dobozt, szinte bármilyen alkalomból pár doboz sör helyett. Arról nem is beszélve, hogy a nyári megjelenés óta máris látszik, hogy a fiatalok számára egy rendkívül divatos termékkel sikerült előállnunk. Bízunk benne, hogy a termékfejlesztéseink között a FONT SECCO is egy sikertörténetté válik.

Font Sándor és Font Gábor

Nekünk még a nevünkben is Fontos, hogy megtaláljuk az utat a fogyasztók változó szokásaihoz.

 

Minden szüret után a legfontosabb kérdés, hogy milyen lesz az idei évjárat?

 

2020-as év vége felé közeledve, talán nem túlzás kijelenteni, hogy az idei év rendkívüli kihívások elé állítottak mindenkit. A szőlőt is, a borászokat is és a borkereskedelmet is.

 Az idei évben ugyan nem volt olyan egybefüggő nyári kánikula, mint korábban, amikor a nyári éjszakákon permetezőből locsoltuk a szőlőültetvényeket, viszont a késői tavaszi fagyok, vagy a kora nyári aszály, vagy az augusztusi özönvíz mind-mind hihetetlenül megterhelték az ültetvényeket. Sajnos az idei szőlőmennyiség várhatóan a harmadával marad el a 2019-es mennyiségekhez képest. Szerencsére a minőségben semmilyen kompromisszumot nem kell a fogyasztóknak megkötniük.

 

 

Ha kevesebb a szőlő, drágább lesz a bor?

Ebben a kérdésben a kereskedők a kompetensek!

 

Mennyi szőlőt dolgoztak fel a Font Pincészetnél?

Közel tízezer mázsa szőlő került az idén feldolgozásra. Ez a mennyiség többnyire a saját ültetvényeinkről, illetve attól a több mint ötven, lassan évtizedek óta a pincészetünkkel szerződésben álló termelőtől származik, akikkel megbízhatóan együtt dolgozunk sok-sok éve. Közel négyezer mázsa Cserszegi Fűszerest, két-kétezer mázsa Irsai Olivért és Kékfrankos szőlőt dolgoztunk fel. Továbbá kétezer mázsányi Generosa, Kövidinka, Cabernet, Olaszrizling, és Ezerjó került a hordókba a szüret során. Szükség is volt rájuk, mert a 2019-es tételeink szinte teljes mértékben elfogytak.

 

A 2001-es Vadkerti Szüreti Fesztiválon a kifinomult ízlésű vadkertieknek kínált Irsai Olivér reduktív borújdonság sikere azóta is töretlen, értehető, hogy nagyon sok borász látva az illatos bor sikerét felvette a fajtát a repertoárjába. Az idei Irsai Olivér már palackban van, mit tud mondani róla?

Az Irsai Olivér, ha tetszik, az egyik legfelkapottabb borunk a Cserszegi Fűszeres és a Kékfrankos rozé mellett. Örülök neki, hogy mára sokan készítenek remek borokat a kényes Irsai Olivér szőlőből. Ez a felkapottság nagyon jót tesz a fajtaismertségnek is. Minden szüretet az Irsaival kezdünk, mint az idén is. Így rendre felidézzük azt a 2001-es Vadkerti szüreti fesztivált is, ahol még főiskolásként az első Irsai borommal kínálhattam a vendégeket, akiknek annyira tetszett, hogy még a megyei sajtó is megemlítette a beszámolójában. Máig ösztönöz, hogy 2002-ben Aranyérmet kaptam érte.

 

Mint minden borunk az Írsai Olivér is magán kell, hogy hordozza a kor változásait, ha teszik az idei Irsai trendet. Az elfogult véleményem az, hogy szenzációs lett az idei tétel, bízom benne, hogy a fogyasztók is így értékelik majd.

 

Bár mintha a borreklámokat elvitte volna a cica az idén, hogy látja a fiatalok nyitottak a borfogyasztás felé?

A tapasztalatom alapján ki tudom jelenteni, hogy igen. A főiskolán még azt tanultuk 2000’ előtt, hogy hazánkban az átlag borfogyasztás mértéke évi 30 liter bor/ fő. Sajnos ez a szám 2020-ban 22 liter /év / fő mértékre csökkent. Ez a rossz trend nagyon nyugtalanító és engem az sem vigasztal, hogy a sörfogyasztásban is hasonló a csökkenés. Szerencsére a Font Pincészet, ha tetszik trendi minden korosztály körében, de az egész hazai szőlészet-borászatnak a kornak megfelelő erős bormarketingre lenne szüksége. Hiszen rengeteg ember működik közre az ágazatban, akiknek az egzisztenciája függ tőle, hogy mennyire sikeres az ágazat.

 

Megszokhattuk a korábbi években, hogy a Font Pincészetnél évről-évre jelentős fejlesztéseket hajtanak végre. Látva, hogy 2019-ben 10 %-kal növekedett a pincészet bevétele 2018-hoz képest, most be tud-e számolni fejlesztésekről?

A pincészetünk hatékonyságának a növelése mindennapos feladat, így folyamatosan átgondoljuk a rövid-közép és hosszú távú fejlesztéseket, amelyek a szőlőtőkétől a fogyasztónál megjelenő termékeinkig tart.

Az elmúlt időben ennek érdekében 1,5 hektáron fajtaváltást kezdtünk. Pinot noir-t és Rajnai Rizlinget ültetünk, ami egyértelműen egy hosszútávú beruházás. A mindennapjainkat teszi könnyebbé és a feldolgozást gördülékenyebbé a pincészet új prés berendezése, ami a szüretre készült el. Illetve azok a jelentős napelem fejlesztések is a borászatunk zöld filozófiáját mutatják, amelyek jelentős anyagi ráfordítás következtében valósult meg. A termékeink tekintetében pedig az alumínium dobozos Font Secco-t a fogyasztóink szeretettel fogadták.

 

Tehát, ha tetszik az idén is fejlesztettünk az ültetvényeken, a pincén és a termékeinknél is nyitottunk új és új fogyasztók és piacok felé. Igazán megtisztelő azt látni, hogy a rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a marketing szempontból Z generációnak mondott korosztályból, akik egyetemi fröccsteraszon, a Szelidi tónál nyaranta és a hétköznapok során is rendszeresen ragaszkodnak a pincészetünk alkotásaihoz. Úgy látom, hogy az igazi célcsoportunk a fiatalok lettek, aminek azért örülök, mert ha nem okozunk csalódást, akkor hosszú évtizedekig biztosított lehet a piacunk! Nos, rajtunk nem fog múlni...

 

Bár nagyon szerény ismeretekkel rendelkezünk a Covid-19-es vírusról, Ön mire számít a pincészet szempontjából?

A tavaszi első hullám során szerencsére a fogyasztóink nekünk is megmaradtak és ennek köszönhetően a szüretet szinte üres hordókkal/ raktárokkal vártuk. Nem tudom, hogy mit fog hozni a második hullám, vagy egy harmadik, de abban bízom, hogy a fogyasztóink a jövőben is kitartanak a boraink mellett.

Miközben folyamatosan figyelemmel követjük, hogy milyen csatornán szerzik be a vásárlóink a borainkat és ennek megfelelően, ha kell erősítünk, vagy kivonunk egy-egy kereskedelmi csatornát, én mégis azt kívánom minden fogyasztóinknak, hogy ha kell akkor az elérhető áron megvásárolható finom boraink mellett őrizzék meg egészségüket és vigyázzanak magunkra!

Bácsmegye.hu

 

Galéria

GazdaságFont Pincészet