2024.12.05, Csütörtök

Kiírták az új Közlekedési Múzeum tervpályázatát, az új telephelyen a korábban szétszórt funkciók végre egy helyre kerülhetnek.

Az uniós közbeszerzéseket hirdető TED-en megjelent az új Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázata. A kiírás emlékeztet, a Városligetben tavaly lebontott régi múzeumot egy korábbi kormányhatározatnak megfelelően Kőbánya ipari negyedében építik újjá, a Magyar Államvasutak egykori Északi Főműhelyének területén.
 

Ezt kell tudni az új helyszínről

A járműjavító 7 hektáros telkének egyik emblematikus épülete a MÁV 1958–1962 között épített Dieselcsarnoka, amely a 20. század ipari építészetének jellegzetes, a maga idejében korszerűnek számító mérnöki alkotása volt.

Az északi járműjavító - Fotó: kozlekedesimuzeum.hu


Az épület déli része, az igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll.

A mögötte elhelyezkedő kilenc párhuzamos hajóból álló, mintegy 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére.

Az új helyszín környezetében több barnamezős beruházás zajlik, a legjelentősebb a Magyar Állami Operaház Műhelyházának kialakítása, valamint a Népliget megújítása.


Európa egyik legrégebbi múzeuma születik újjá

A most megjelent hirdetmény szerint az új helyszín a kiállítás mellett a raktárak, restaurátor műhelyek elhelyezésére is megoldást ad majd. A funkciók köre ugyanakkor konferencia- és rendezvényhelyszínnel, valamint oktatási infrastruktúrával bővülhet.

Vitézy Dávid főigazgató a pályázatról szóló közleményben azt hangsúlyozta,

az új telephelyen a korábban szétszórt funkciók, a kiállítás, a kutatóhely, a raktár és a tekintélyes szakkönyvtár végre egy helyre kerülhet.

Az éves látogatószámot a korábbi számot megduplázva legalább 350 000 főre kívánják emelni.

A 119 éves Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Európa egyik legrégebbi alapítású közlekedési múzeuma. A múzeum honlapja szerint a korábbi városligeti épülethez képest az új helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll az intézmény rendelkezésére.

Míg az előző kiállítóhelyen csupán 80 eredeti jármű bemutatására volt lehetőség, az új tárlaton legalább 190 darabot láthat majd a közönség.

Új MÁV-megálló jöhet létre Kőbányán

A pályázatokat szeptember 10-ig várják, a kiírás múzeumépítésben és kiállítás tervezésben jártas magyar és nemzetközi irodákat is igyekszik megszólítani. A pályázatok magyarul és angolul is elkészíthetők. A pályázat a fejlesztési ingatlan szorosan vett területén túlmenően javaslatokat vár a kapcsolódó területek fejlesztésére is, így a vasúti megállóhely elhelyezésére kijelölt ingatlanra is.

"A telket északról határoló MÁV-vonalon a múzeum kezdeményezésére új megálló épülhet a városi és az elővárosi utasforgalom kiszolgálására” – idézte a közlemény Vitézy Dávid főigazgatót.
 

A részvételi szándékukat kinyilvánító építészirodák:

  • 3H Építésziroda Kft. (Budapest)
  • Amanda Levete Architects Ltd (London)
  • Atelier Brückner GmbH (Stuttgart)
  • Bjarke Ingels Group (Koppenhága)
  • Caruso St. John Architects (Zürich, London)
  • CÉH Zrt. + Foster & Partners (Budapest, London)
  • David Chipperfield Architects (Berlin)
  • Diller Scofidio + Renfro (New York)
  • Építész Stúdió Kft. (Budapest)
  • KÖZTI Zrt. (Budapest)
  • Lacaton & Vassal Architects (Párizs)
     

A pályaművek értékelésének szempontjai:

1. Építészet és urbanisztika;

2. Intézményi vízió és program támogatása;

3. Múzeumtechnológia és műtárgyvédelmi szempontok;

4. Fenntarthatóság, üzemeltetési szempontok.

Liget Budapest ProjektHelyiközlekedésépítészetközlekedésfejlesztésKőbányatervezésCÉH Zrt.Közti Zrt.