Az V. kerületi Arany János utca metrómegállót modernizálja a Swietelsky Kft.
Hamarosan elkezdődik az M3-as metró megújulásának új üteme: az egykori szocreál metróhálózat revitalizálása a középső szakaszon is elrajtol. Ugyan csak ősz végén fogják ezt a szakaszt lezárni, a két állomást már 2020. március 7-én szombaton átadták a Swietelsky Kft.-nek.
A szakemberek nem várják meg amíg a déli szakaszon véget ér a kivitelezés, hanem párhuzamosan dolgoznak a hatékonyság érdekében. Mindkét állomás múltját, jelenét és jövőjét külön cikkben mutatjuk be olvasóinknak: most az Arany János utcai állomásról írunk, hamarosan pedig a Ferenciek tere is sorra kerül. Emellett a metrófelújítás előkészületeiről már Ábeszámoltunk Áprily Krisztiánnal, a Swietelsky Kft. projektigazgatóval, a januári Hónap Mérnökével készített interjúnkban is.
A metrómegállót 1981. december 30-án adták át: közel 40 éve. Azóta teljes felújítást nem kapott, miközben minden hétköznap mindkét irányban mintegy 290-szer áll meg egy-egy szerelvény az állomáson, jelentős forgalmat bonyolítva. A várost évtizedeken át kiszolgáló Arany János utcai megálló restaurációja most elindulhat: a Swietelsky Kft. munkájával a 21. századnak méltó külsőt és technikai felszereltséget kap.
Az állomás három részre osztható: a felszíni épületre, a mozgólépcsőre és a megálló mélyen fekvő területére, ahol a peronok is találhatóak. Eredetileg a csarnokot és a peronokat összekötő három mozgólépcső fölött körben üvegezett galéria volt, később ez üzlethelyiségekkel építették körbe, ugyanúgy, mint a főszellőzőhöz vezető átjárót. Ezeknek az állapota igencsak változó: most mindet egységesen modern stílusban építik át.
A hamarosan elrajtoló felújítás során a felszíni épület tartószerkezetét nem kell lebontani, de új köntöst ölt magára modern technológiák és építőipari alapanyagok segítségével. A homlokzatot az átalakítás során igényes kialakítású függyönyfallal teszik mutatósabbá.
Az utasok által használt részen többek között felújítják a padlóburkolatot, lecserélik a falburkolatokat és a három új mozgólépcső mellett - elsősorban a mozgáskorlátozottak kiszolgálására - ferdepályás felvonót is építenek.
A bejárat is megváltozik: az eddig használt üvegajtók helyett passzázskaput alakítanak ki, a világítás pedig energiatakarékos LED-ek használatával épül ki.
Az állomás teljes területén megszabadulnak a metrógumi padlóburkolatoktól, melyek helyére gránit kerül – a peronszinten pedig a már eddig is használt vörösgránit burkolatot számos helyen kijavítják.
A munkák jelentős része a gépházakban, illetve a peronok alatt található üzemi terekben fog lezajlani, ugyanis összesen mintegy 30 különböző gyenge- és erősáramú rendszert működtetnek egy-egy állomáson, a metró meghajtását biztosító, redundáns energiaellátástól kezdve egészen a mobiltelefonok földalatti működését lehetővé tevő rendszerekig.
Ezekről a munkálatokól és más hasonló érdekes, vagy kiemelkedő jelentőségű feladatokról, folyamatokról külön cikksorozatban számol be lapunk, melynek első részét erre a linkre kattintva olvashatják.