2024.11.24, Vasárnap
Eltűnnek az autók a Városligetből
Budapest Fejlesztési Központ

Eltűnnek az autók a Városligetből

Budapest Fejlesztési Központ

2020.08.05. 09:15

Megszűnik az autóforgalom a Városligetben és a Hősök terén, a közlekedés teljes megújításával a gyalogosok és a kerékpárosok birodalma lesz Budapest szívének egyik legkedveltebb kiránduló és szabadidős helye. A környék közlekedése is történelmi léptékű fejlesztés előtt áll, P+R parkoló épül a Mexikói útnál, valamint új közúti és villamosfelüljárót alakítanak ki a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalán. A közlekedés átalakításával az egész város nyer, így a Liget végre visszanyerheti az őt megillető rangját és a pesti oldal zöld oázisává válhat.

Hatvan éve született az a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így a Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A kormány ezért úgy döntött, hogy a sétányt lezárják az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adják át. Az autómentes Városliget terveit a Budapest Fejlesztési Központ 2022. június 30-ig, az engedélyes és a kiviteli terveket 2023. június 30-ig készíti majd el a BFK, a kivitelezésre pedig a források rendelkezésre állásának függvényében csak ezután kerülhet sor.

A fejlesztésnek köszönhetően autómentessé válik a Hősök tere, visszaadják a gyalogosoknak és kerékpárosoknak a Kós Károly sétányt, valamint csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is, a trolibusz-forgalom azonban megmarad itt.

A Városliget területén a felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – is teljes egészében megszűnik majd.

Ezzel együtt a környék közlekedését is átszervezik: az M3 autópálya bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói úti csomópontban összesen 1500 férőhelyes P+R parkolóház épül,

így a külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra.

A közúti forgalom a Kós Károly sétányt a Nagy Lajos király útja – Szegedi út vonalán épülő új felüljárón kerülheti el. A váci vasútvonal fölött átívelő felüljárón a Béke térig, meghosszabbított útvonalon járhat majd a 3-as villamos, közvetlen átszállást kínálva a Rákosrendezőn megálló vonatokra.

A mostani fejlesztésnek köszönhetően az autómentes Városliget országos jelentőségű közparkként nemcsak a budapestiek, de a vidékről érkezők és a külföldi turisták szemében is vonzó, pihenésre, feltöltődésre, kikapcsolódásra és sportolásra csábító zöldterületté, a pesti oldal valóságos „zöld oázisává” válhat.

 

Pontosan mi történik a Városliget közlekedésfejlesztése nyomán?

  • Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat nem érinti.
  • Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum előtt.
  • Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült új Dózsa György úti mélygarázs látja el.
  • Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt, a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezését még idén nyáron megkezdjük.
  • Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat és segíthet az M3-as autópályáról érkező forgalomnak az autók elől elzárt Városliget elkerülésében. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé.

A cikk megjelenését a Budapest Fejlesztési Központ támogatta.

HelyiVárosligetBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)