2024.12.22, Vasárnap
Budapesti vasúti Duna-alagút: megvannak az előkészítő szerződések
Illusztráció (norka.com)

Budapesti vasúti Duna-alagút: megvannak az előkészítő szerződések

BFK/Vitézy Dávid (Facebook), magyarepitok.hu

2020.11.29. 08:40

A BFK által vizionált alagút egy teljesen új vasúti stratégia része lehet, mellyel évtizedes távlatban teszik egy nagyságrenddel hatékonyabbá a főváros és Magyarország közösségi közlekedését.

Nagy lépést tett előre Budapest vasúti közlekedését teljesen újjáélesztő hosszú távú fejlesztés, melynek előkészítése a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) irányításával zajlik. Az állami cég vezérigazgatója, Vitézy Dávid Facebook-bejegyzésben jelentette be, hogy vegyes magyar-nemzetközi csapat nyerte el a megvalósíthatósági tanulmány és az előzetes hatástanulmány elkészítésének tervét, melyben

  • felülvizsgálják a ma a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcióját
  • és megalkotják a vonalak jövőképét.

A feladat középpontja pedig annak elemzése, hogy a kapacitásbővítés érdekében érdemes-e és ha igen,

milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni a Magyarország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt, mintegy duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását - és milyen hasznok érhetők el ezáltal.

- írja a BFK vezetője.

 

Ezek a cégek végzik el a munka java részét

Az 1,4 milliárd forintos projekt, mely 18 hónapig tart, három részre oszlik. A vasúti infrastruktúra tervezését a magyar Főmterv Zrt. fogja össze és egyben koordinálja is a teljes tanulmány elkészítését – a cég a főváros közösségi közlekedésének kialakításában jelentős szerepet vállalt eddig is.

A menetrendi és hálózati tervek elkészítésére, modellezésére, valamint egy vasúti alagútra alapozó új, a keleti és nyugati országrész közötti vasúti átjárás lehetőségére építő menetrendi koncepció összeállítására a svájci SMA & Partnerrel állapodtak meg. Az iroda Svájc mellett Belgiumban, Németországan és Hollandiában is kiváló referenciákkal bír.

Az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében - magyar építészirodák mellett - a holland UNStudio vállalta el. A cég onnan lehet ismerős olvasóinknak hogy az új csepeli a Galvani híd tervezésében is részt vesz. Emellett a dohai metrótól a számos építészeti díjat elnyert holland Arnhem vasútállomásig számos releváns referenciamunkájuk van.

 

Évtizedes távlatokban gondolkoznak

Vitézy Dávid Facebook-posztjában hangsúlyozza: Bécsben is 25 év telt el az első tervektől a fejpályaudvarokat felváltó új átmenő főpályaudvar, az elővárosi vasúti alagút és a környékén felépülő új városrészek létrejöttéig. Budapesten is hasonló, évtizedes időtávban gondolkoznak az óriásprojekt kapcsán, melyen az európai uniós támogatás és a kormány szintén támogató döntése óta dolgoznak.

Kifejti: az alagút megépítéséről még nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után. Ehhez a tanulmányban

  • a jelentős beruházási költségek (melyek a rávezető szakaszok költségeit is tartalmazzák)
  • illetve a beruházás révén elérhető társadalmi,
  • nemzetgazdasági,
  • közlekedési,
  • környezetvédelmi
  • és városfejlesztési hasznok teljes körű

összegzése és összehasonlítása megtörténik.

 

Hatalmas lehetőség

Mindemellett Vitézy Dávid azt is hangsúlyozza mekkora lehetőség van az átalakításban. Budapestet három transzeurópai vasúti korridor is átszeli, mégis, jelenleg csak egyetlen helyen kelnek át a Dunán, a bővítés alatt álló déli összekötő vasúti hídon.

„Mikor máskor kezdjünk bele ebbe a munkába, ha nem most: a Budapest Fejlesztési Központ létrejötte, a klímaváltozás okozta lépéskényszer, az egyre növekvő agglomerációs autóforgalom és az erre megoldást kínáló elővárosi vasútfejlesztés vissza nem térő lehetőséget ad erre” - írja.

HelyiBudapestvasútfejlesztésFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.Nyugati pályaudvarDéli pályaudvaralagútBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)Déli összekötő vasúti Duna-hídUNStudioSMA & Partner