2021.04.20, Kedd
Így lélegzik a főváros leghosszabb metrójának legmélyebb szakasza
Fotók: Nagy MIhály/magyarepitok.hu

Így lélegzik a főváros leghosszabb metrójának legmélyebb szakasza

magyarepitok.hu

2021.03.31. 08:00

Az M3-as metró állomásain az utasokat kiszolgáló hálózat mintegy ötször annyi levegőt mozgat meg, mint egy hasonló méretű irodaházé, és pillanatok alatt reagál tűz esetén.

Hirdetés

Lapunkban rendszeresen beszámolunk az M3-as metró felújításáról a középső szakasz (Nagyvárad tér-Lehel tér) állomásain dolgozó SWIETELSKY Építő Kft. segítségével. A munkálatok előre haladásáról, az állomások múltjáról és jövőjéről és speciális rendszerekről közlünk cikkeket. Most a szellőzőrendszer került sorra, amely a budapesti belvárosban akár több, mint 20 méter mélyen található állomásokat szolgálja ki. A felújítás és fejlesztés részleteiről Kocsis Zsolt installációs főmérnök tájékoztatta lapunkat.

 

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

A metró állomásait két szellőzőrendszer szolgálja ki:

  • Egyrészt az üzemi szellőzőrendszer, amely a működtető személyzet munkáját teszi lehetővé. Gépházakat, diszpécserrendszereket látnak el ezzel a külön kiépített hálózattal, mely klímakontrollra is alkalmas.
  • Másrészt a nagytömegű hétköznapi légmozgást, illetve a tűzesetek, vagy más biztonsági okokból szükséges alkalmak idején menekülési időt biztosító főszellőzőrendszer, mely az állomásokat és a menekítés során is használt mozgólépcsőket egyaránt ellátja levegővel.

 

 

Hatalmas mennyiségű levegőt mozgatnak meg

 

 

Ez utóbbi állomásonként 2, óránként és darabonként 140-180 ezer köbméternyi levegőt megmozgató ventillátorból és több, egyenként 20 ezer köbméternyi levegőt terelő JET ventillátorból áll. Összesen a megmozgatott levegő volumenre közel ötször annyi, mint egy azonos méretű irodaháznál.

 

 

A főszellőző nemcsak arra szolgál, hogy a naponta hatalmas embertömegeket megmozgató metró tüdőjeként szolgáljon, hanem arra is alkalmas, hogy a természetes légmozgás irányát megfordítsa, valamint a füstöt és hőt is kivezesse az állomásokról.

 

Több, mint 15 akna biztosítja a biztonságos légellátást

A korábban, még a rendszerváltás előtti szabványok szerint megépített állomásokban a szellőzőrendszerek nem a menekülési idő biztosítására voltak kiépítve, azonban most a meglévő aknák és szellőzőnyílások felhasználásával meg tudják oldani, hogy a légellátás súlyos tűzesetek előfordulásakor is biztonságban legyen. Modern, nagy teljesítményű gépeket építenek be és minden tekintetben felülvizsgálták a rendszert, hogy a leghatékonyabb megoldásokkal készülhessen el.

 

 

Mindezt egy automata rendszer irányítja, ami többek között füstérzékelő szenzorok segítségével lesz képes arra, hogy rögtön elkezdje védeni az utazókat. (A már korábban átadott északi és déli metrószakaszokon is így épült ki a rendszer.)

A szellőzőaknák elhelyezkedése is érdekes: a SWIETELSKY munkájával megújuló középső szakaszon több mint 15 darab van belőlük. Többek között a Ludovika kertben, illetve a Nagyvárad téri felüljárónál találhatóak meg ezek a föld alá vezető nyílások.

 

 

Galéria

HelyiSwietelsky Magyarország Kft.technológiametrófelújításépületgépészetM3-as metró