2024.11.21, Csütörtök
Újabb Duna-hidak épülnek: a váci és a fővárosi projektre is várják az ajánlatokat
Illusztráció - Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Újabb Duna-hidak épülnek: a váci és a fővárosi projektre is várják az ajánlatokat

magyarepitok.hu

2021.04.24. 12:20

A Dunakanyar térségében épülő átjárónál tanulmányterv elkészítése a feladat; az Óbudai-szigetre vezető két új híd esetében már a tervezési közbeszerzés indult el.

Pénteken több jelentős hídberuházásra is megjelent az ajánlati felhívás az uniós közbeszerzések honlapján. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a váci új Duna-híd előkészítése érdekében tett közzé ajánlati felhívást. A Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. ugyanakkor egyszerre két hídra indított tervezői közbeszerzést:

  • Buda és az Óbudai-sziget között egyrészt egy gyalogos és kerékpáros híd épül újonnan;
  • másrészt az Óbudai-szigetre vezető úgynevezett K-híd bontása után egy új közúti híd is felépül.


Sződliget magasságában vizsgálják az M2-es és a 11-es főút összekapcsolását

A közbeszerzési adatokból kiderül, a váci új Duna-híd előkészítéséhez a nyertes ajánlattevőnek a döntéselőkészítő tanulmány, a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány (kht) készítése lesz a feladata.

A kiírás alapján a Szentendrei-szigetet és a Duna mindkét ágát átívelő közlekedési folyosó előkészítése indul meg. 

A hatástanulmányt ugyanis a Duna jobb partján vezető 11-es főút és a másik parton futó M2-es sződligeti csomópontja közötti szakasz elsődleges vizsgálatával kell elkészíteni. Emellett a Tahitótfalunál jelenleg is meglévő Szentendrei Duna-híd kapcsolatára épülően - amely jelenleg az egyetlen a Szentendrei-szigetre vezető közúti híd.


Legalább 600 méter szerkezeti hosszúságú híd épül a főágon

Ugyanakkor a tanulmány "az összes számba jöhető, más átvezetési pontok vizsgálatára is kiterjedően készül mindkét Duna-ágon, a hajózhatósági-, árvíz- és vízbázis védelmi követelmények figyelembe vételével".

A Duna főágán (ez a Vác térségében futó baloldali ág) várhatóan legalább 600 méter szerkezeti hosszúságú és a hajózási paramétereknek megfelelő, minimálisan 120-180 méteres hídnyilásokkal épített hídszerkezet előkészítése szükséges. Vizsgálandó a Tahi kisági kapcsolat a 11-es főútig.

A kapcsolódó úthálózati nyomvonal elkészítése is szükséges.

A közbeszerzés mintegy 16 kilométernyi új, egybefüggő utat irányoz elő - a szükséges körforgalom/útcsatlakozás kialakításának vizsgálatával, alternatívák feltárásával a Szentendrei-Dunaág keresztezésére is. 

"Az optimális forgalmi hálózati szerep, az érzékeny környezeti körülmények és a kerékpárúti hálózatba kötés szem előtt tartása" egyaránt fontos szempont a beruházás során. 


Az óbudai sziget úsztatásos technológiával kap új hidakat

Egy további hídfejlesztéssel kapcsolatban jelent meg pénteken ajánlati felhívás: a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. az Óbudai szigetre vezető átjárókra írt ki tervezői közbeszerzést. 

A beruházásban egyrészt a Gróf Esterházy János rakpart és az Óbudai-sziget között létesül gyalogos és kerékpáros híd. Az átjáró tervezetten több, mint 60 méteres támaszközű, folyó felett úsztatásos technológiával megépítendő, acél anyagú hídként szerepel a közbeszerzésben.

A másik részprojekt a jelenleg egysávon, lámpás átkelővel működő K-híd lebontását irányozza elő a Mozaik utca Óbudai-sziget között. Ennek a helyére egy kettős felszerkezetű közúti hidat terveznek meg, amely tervezetten több, mint 90 méteres támaszközű, és folyó felett úsztatásos technológiával építendő.

HelyiVáchídépítésNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)ÓbudaBudapesti Fejlesztési Központ (BFK)