2021.12.03, Péntek
Lánchíd: már láthatják a budapestiek az első új színébe öltözetett láncszakaszt is

Lánchíd: már láthatják a budapestiek az első új színébe öltözetett láncszakaszt is

magyarepitok.hu

2021.09.09. 13:10

Az A-Híd építi meg a modern szerkezetet és restaurálja a híd évszázados értékeit is.

Hirdetés

Ismét kézzelfogható eredményt mutattak be reggel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában megvalósuló Lánchíd projektjében, melyről rendszeresen beszámolunk. A fővállalkozó A-Híd Zrt. bemutatta reggel az első felújított és újrafestett láncrészt a Lánchídon: így most először látható a híd majdani kékesszürke színe. Mint a helyszínen lapunk megtudta, 14 lánckötegen és a hozzájuk kapcsolódó függesztőelemeken végeztek jelentős restaurációt. Állványról végezték el a munkát és először szemcseszórással tisztították meg az elemeket. Ezt követően applikálták az alapozó, a közbenső, és a híd végső, kékesszürke színét adó fedő festék rétegeit is. 

 

A képre kattintva galéria nyílik.

 

MInt kifejtették, a korrózióvédelmi munkákat folyamatosan, felülről lefelé végzik el a híd lánc- és kapcsolódó elemein. Az A-Híd és alvállalkozói a láncok csuklójánál egy különleges, flexibilis bevonatrendszert használnak, ami akár követni tudja a láncszemek mozgását is. 

A projekt során a láncszemek és a függesztőrudak esetében mintegy 23 ezer négyzetméternyi felület korrózióvédelmére kerül sor.

 

 

Egyharmadával szélesebb aluljáró épül

Emellett bemutatták a budai kerékpáros aluljáró bontását is, ami helyett

  • egy szélesebb,
  • tágasabb,
  • jobban belátható
  • és így a korábban használtnál biztonságosabb átjárót

adnak majd át a közlekedésnek.

 

 

Az eddig használt íves falakkal elkészült, három méter széles kerékpáros alagút helyett négy méter szélességű aluljárót adnak majd át, függőleges kialakítású oldalakkal, így a kétirányú biciklisáv mellett egy 1,75 méter széles járdát is kiépíthetnek a gyalogosforgalomnak.  

 

Ilyen az új acélszerkezet

Legutóbb arról számoltunk be a hídfejlesztés és restauráció kapcsán, hogy az új, acél pályaszerkezet első eleme a helyére került. Az elöregedett vasbetonpályát váltó, trapézbordákkal merevített – úgynevezett ortotróp – acélszerkezet jelentősen könnyebb az elődjénél, ezért jobban kombinálható a régi hídszerkezettel.

 

 

 A híd felújításához csaknem száz acél pályatáblára van szükség. Ezek beépítése ütemezetten követi a bontást és a Lánchíd megmaradó acélszerkezeteinek javítási, illetve korrózióvédelmi munkáit.

 

A fejlesztés múltja jelene és jövője

 

 

A Lánchíd felújítását a Duna fém- és lőszermentesítésével kezdte meg májusban a kivitelező A-Híd Zrt. Ezt követően a pesti oldalon felállították a toronydarut, átépítették a Clark Ádám teret, közben elkészült az átkelő függesztett állványzata. Június 16-án teljesen lezárták a hidat a forgalom elől. Másfél héttel később a fém- és lőszermentesítés lezárásaként egy török kori ágyúgolyót emeltek ki a víz alól, július elejére pedig a budai oldalon is összeszerelték a toronydarut. A híd pályaszerkezetének bontása július közepén kezdődött, az első elemet augusztusban helyezték el, illetve ugyanebben a hónapban szállították el a restauráló-műhelybe az ikonikus oroszlánokat is – erről cikket és videót is készítettünk.

A Lánchíd 2023-ban készül el.

Galéria

HelyiA-Híd Zrt.műemlékfelújításhídépítésBKKLánchíd