2024.11.23, Szombat

A Duna Aszfalt kivitelezésében zajló projektben tervezetten december közepétől már két új felszerkezeten közlekedhetnek a szerelvények a Duna felett.

Október 4-én emelték be a Déli összekötő vasúti Duna-híd új, középső híd acélszerkezetének zárótagját, ezzel ismét nagyot lépett előre a hídkorszerűsítési projekt. Szerdán délután sajtótájékoztató keretében tartottak helyszíni beszámolót a beruházás előrehaladásáról.

Az 510 méter hosszúságú híd korszerűsítése és bővítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) együttműködésében valósul meg, a generálkivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. Az engedélyezési terveket a Főmterv Zrt., az MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették, míg a kiviteli terveket a Főmterv Zrt. és a Kontúr Csoport Kft. A cölöpalapozási feladatokat a HBM Soletanche Bachy Kft. látta el.

A Déli összekötő vasúti híd bővítése és korszerűsítése a Déli Körvasút fejlesztésének egyik kulcseleme: a munkák révén nemcsak a régi, rossz állapotú vasúti hidakat cserélik ki, hanem kettőről három vágányosra bővül a körvasút.

 

Már bontják a déli hídszerkezetet

A munkálatokat lapunk folyamatosan figyelemmel kíséri. Az északi, új hídszerkezeten a forgalom zavartalanul bonyolódik 2021. április 25. óta. Az azóta eltelt időben a régi, középső felszerkezetet több, nagyméretű elemre darabolva elbontották, majd vízi úton elszállították, a helyükre pedig beemelték az új elemeket.

Az új acél felszerkezet építésével párhuzamosan a csatlakozó szakaszokon elkészült a vasúti alépítmény.

A decemberi forgalomba helyezésig még el kell készíteni a vasúti felépítményt a hídon és a hídhoz csatlakozó, hozzávetőlegesen 250 méter hosszú szakaszon mind a budai, mind a pesti oldalon.

Az újonnan épülő síneket pedig be kell kötni a jelenlegi vágányhálózatba annak érdekében, hogy a decemberi próbaterheléseket követően a forgalom a két új hídszerkezeten bonyolódhasson.

Mindeközben megkezdődött a déli, régi hídszerkezet bontása. Mivel a forgalom a középső hídszerkezet decemberi forgalomba helyezéséig még ezen a hídon bonyolódik, egyelőre csak a kezelőjárda bontása zajlik, azonban még ebben az évben megindul a felszerkezet bontása is.

 

Minden tizedik vonat áthalad a hídon

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára történelmi léptékűnek nevezte a Déli összekötő vasúti Duna-hídnál folyó munkát, hiszen a létesítmény három vágányúsítása már a magyar államvasút 1916-os stratégiájában is szerepelt, így most "105 éves álom válik valóra".

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója kiemelte, a déli körvasút új hálózati kapcsolatokat nyit meg, és jelentősen bővíti a vasúti kapacitásokat Budapesten keresztül, új megállók segítségével bekapcsolja a fővárost a vasúti vérkeringésbe, a vasúton az agglomerációból ingázóknak számára új átszállási lehetőséget jelent.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója ismertette, hogy

a déli vasúti összekötő híd jelentős szerepet tölt be a vasúti forgalomban, naponta több mint 330 vonat közlekedik rajta, azaz a Magyarországon naponta közlekedő 3300 vonat közül minden tizedik áthalad rajta. A beruházás alatt is folyamatos volt a vasúti forgalom.

 

 

Galéria

HelyiNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.HBM Kft.Speciálterv Építőmérnöki Kft.Budapesti Fejlesztési Központ (BFK)Duna Aszfalt Zrt.MSC Kft.