A BFK irányításával kidolgozott agglomerációs stratégia a vasút átfogó fejlesztését tűzte ki célul.
Magyar Közlönyben megjelent a határozat: a kormány elfogadta a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS) – olvasható Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár szerdai Facebook posztjában.
Korábban már írtunk arról, hogy a stratégiát Vitézy Dávid vezetésével a Budapest Fejlesztési Központ készítette (BFK), együttműködésben a JASPERS szakértőkkel, az Európai Unió Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF – a Szerk.) támogatásával, a MÁV-val és az Információs és Technológiai Minisztériummal.
A bejegyzésből kiderül, hogy naponta egymillió ember jön be autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe. A közlekedési dugók megbénítják a belvárost, és szennyezik a levegőt.
A megoldás a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése, vonzóbbá tétele, a hiányzó északi (aquincumi) és déli (Galvani) peremhidak, kapcsolódó körúti elemek megépítése, ezzel a belváros tehermentesítése, és nagyszámú P+R, B+R parkoló létesítése külső csomópontokon – fűzte hozzá az államtitkár.
Budapest és környéke közlekedése fejlődésének elengedhetetlen feltétele a vasút fejlesztése. Ez országos és európai jelentőséggel is bír, hiszen Budapest ma szűk keresztmetszet.
A vasútnak újra fontos közlekedési eszközzé kell válnia Budapesten belül, és a mainál sokkal kihasználtabb eszközzé az agglomerációs utazásoknál. A BAVS a célok eléréséhez a következő módon járul hozzá, melyet legegyszerűbben négy számmal lehet jellemezni:
Fürjes Balázs bejegyzése szerint mindez akkor érhető el, ha vasút átfogó korszerűsítése megtörténik. Ennek érdekében
„A Kelenföldet, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megépítésével egy több mint 100 éves tervet valósítunk meg, továbbá újjászületnek a felszabaduló rozsdaövezetek, új közösségi terek, parkok jöhetnek létre”
– írta Fürjes Balázs.
Az államtitkár hozzátette: a döntés alapján a következő két évtized kormányai újabb 3 ezer milliárd forintot (plusz HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően európai uniós forrásokból.
A MÁV teljes éves utasforgalmának 75 százalékát ma is a főváros és agglomerációja közötti közlekedés adja, Budapest egyúttal az országos vasúti forgalom legfontosabb és a nyugat-keleti irányú európai vasútforgalom egyik legfontosabb csomópontja.
A bejegyzés végén az államtitkár megjegyezte:
a húsz évre szóló terv első 1500 milliárd forintjára már garantált európai uniós forrás lesz 2027-ig.
A stratégiáról készült videó itt tekinthető meg.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.