Többek között új városnegyedet fejleszt a Market Csoport leányvállalata.
Rekordméretűre nőtt a fejlesztési portfólió értéke Magyarország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cégénél, a Property Market Kft.-nél, vagyis a Market Csoport 2015-ben alapított, ingatlanfejlesztésre szakosodott leányvállalatánál – áll a társaság közleményében.
A cég aktív projektjeinek értéke tavaly elérte az 500 milliárd forintot, ami több mint 500 ezer négyzetmétert jelent 26 épületben, amelyből 16 lakóépület, 7 iroda és 3 hotel. A cég a passzív portfóliójában további 500 milliárdos, 27 épületre vonatkozó, 500 ezer négyzetméternyi fejlesztési potenciállal rendelkezik, amelyekre fejlesztési szerződéssel rendelkezik – összegezte a 2021-es év mérföldköveit a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója.
Dr. Schrancz Mihály beszámolt róla, hogy a covid újabb hullámai, az erősödő infláció és a növekvő bizonytalanság ellenére is jó évet zártak 2021-ben, a cég árbevétele 2019 és 2021 között a duplájára nőtt. Az ingatlanfejlesztő cég árbevétele 2021-ben elérte a 2,3 milliárd forintot, míg adózott eredménye 847 millió forintot tett ki. A vállalat fejlesztési portfoliója jelentősen bővült, a covid előtt 7, jelenleg 26 projekt fejlesztése zajlik, vagy már befejeződött. Ezzel párhuzamosan a cég szakértői létszáma is megduplázódott, elérte az 50 főt.
Schrancz Mihály szerint 2021-ben elsősorban a lakáspiac pörgött, itt szép eredményeket ért el a cég, az irodapiac viszont belassult. Ugyan általában a turizmus visszaesésével a hotel fejlesztések is lassultak, de a Property Market 3 hotelfejlesztésben is aktív. „A megváltozott gazdasági és társadalmi környezet ellenére is sikeres üzleti tevekénységet folytattunk, a járvány hatásai ugyan látványosan enyhültek, de a háború miatt megváltozott gazdasági környezet számtalan új kihívás elé állítja a piac szereplőit. Most komoly innovációra van szükség ahhoz, hogy az alapjaiban megváltozott környezetben továbbra is lendületben maradjunk” - mondta.
Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta, hogy
a 2021-es esztendő mérföldkő volt a cég életében, a vállalat első projektje a BudaPart, meghatározó városrész fejlesztési projektté vált.
Az átadott területeken XXI. századi városnegyed kelt életre a Lágymányosi-öböl partján. A fejlesztés végére a BudaPart majdnem fele, 26 hektár zöldfelület marad, melynek része Budapest egyik legnagyobb közparkja, a Kopaszi-gát is. A beruházási zóna azonban ennél nagyobb, mivel ahhoz kapcsolódóan számos közmű és közlekedési infrastruktúrafejlesztés valósul meg, ami a városnegyedet körülvevő közterületekre esik. Budapest modernkori történetének legnagyobb ingatlanfejlesztése továbbra is a terveknek megfelelően halad.
Schrancz Mihály kifejtette, hogy a fejlesztés alatt álló projektjeik közül a BudaPart gigaprojekt - megközelítőleg tíz éves, maximum hat fázisban megvalósuló beruházás - 54 hektáron épül, itt 15 lakóépületben 3000 lakás, 12 irodaházban 250.000 négyzetméter irodaterület és 15.000 négyzetméter kereskedelmi terület jön létre, ahol mintegy 25-30.000 városlakó élhet és dolgozhat a közeljövőben. A 2015-ben megkezdett városrészfejlesztés első két ütemét már lezárták, 1100 lakást értékesítettek is. A városnegyed léptékű területet hét éve vásárolta a cég,
az első két irodaépületet és az első öt lakóházat már birtokba vették a lakók és a bérlők.
Az ügyvezető igazgató bejelentette azt is, hogy újabb lakóház fejlesztését indítják a BudaParton: immár a nyolcadik lakóház kivitelezése kezdődik meg Budapest legújabb városnegyedében. A projekt hatodik fázisában most a nyolcemeletes, BudaPart Otthonok ’G’ elnevezésű épületének kivitelezése kezdődik meg, összesen 180 lakás várja majd az új tulajdonosait, amelyekre egyúttal az előregisztráció is megkezdődött. Eddig hét épület (öt lakó- és két iroda) készült el, kivitelezés alatt áll a BRF és a BRL jelű lakóépület, valamint szintén elindult a DOWTOWN irodaház építése, mely a Radisson szállodalánc business hoteljének is otthont ad majd.
A BudaPart mellett a Property Market megkezdte a főváros újabb landmark projektjének, a hosszú ideig elhanyagolt épületegyüttes irodaházi komponensének, a BEM Center-nek az értékesítését. A beruházás során a Bem József téren álló Radetzky-laktanya szálloda és irodakomplexumként újul meg. A BEM Center Buda elsőszámú irodaépülete, amely a Duna-part közelében, egy szálloda-irodaház szinergiára épülő elegáns és innovatív épületegyüttes. Az épület a Bem térrel együtt újul meg a híres belsőépítész, Marcel Wanders tervei alapján. A 20.000 négyzetméter "A" kategóriás iroda és kereskedelmi egységek mellett 5 csillagos boutique hotel is épül.
Újabb izgalmas és ikonikus fejlesztés lesz a Dürer Park újgenerációs épületegyüttese a Városliget mellett. A beruházás egy erősen leromlott állapotú épületegyüttes helyén jön létre egy kortárs formatervezésről híres nemzetközi designer iroda közreműködésével. A fejlesztés során az eredeti építészeti értékek megőrzése mellett felújítják az egykori Szent Szív Zárda épületét, valamint kiemelt szerepet kapnak a fenntartható megoldások, a zöldfelületek megőrzése, megújítása. A 3,7 hektáron zajló fejlesztésben megépül 3 lakóépületben 208 lakás és 2 irodaházban létrejön 42.000 négyzetméter irodaterület.
Schrancz Mihály rámutatott, hogy az idei kilátásokat a covid már kevésbé árnyékolja be, de a szektornak újabb, és egyelőre nem enyhülő problémákkal kell szembenéznie. Az Ukrajna elleni háború, az infláció és az ellátási láncok akadozása mind óriás kockázatot jelentenek az egész piacnak. Hangsúlyozta:
az építőanyag-piac nem lokális, hanem globális, a nemzetközi építőanyag trendek határozzák meg itthon is az árakat, annál is inkább, mivel a legtöbb építőanyagot importból szerezzük be, nagy az ellátásbeli és árbeli kitettségünk is.
A gyorsuló infláció kiszámíthatatlanná, tervezhetetlenné teszi a fejlesztéseket, az emelkedő kamatkörnyezet pedig tovább drágítja a finanszírozást, így a kisebb cégek eltűnhetnek a piacról - mondta.
Megjegyezte azt is, "amíg a háborús helyzet lehetséges stabilizációja kérdésében nem látunk tisztábban, addig ebben a régióban a tranzakciós piac/investment piac várhatóan kevésbé lesz aktív. A jelenlegi gazdasági környezet átrendezi az ingatlanfejlesztői piacot. Ilyen helyzetben a tőkeerős, jó termékkel és lokációval rendelkező szereplők jutnak még nagyobb szerephez. A kiszámíthatatlanság miatt radikálisan vissza fog esni a kereslet, de lesz fejlesztő, amelyik továbbra is tartja pozícióját" - emelte ki, és megjegyezte, hogy a Property Marketnek, mint ingatlanfejlesztő cégnek, az anyavállalata a Market Építő Zrt. ad a jövőbeli fejlesztések megvalósulásához kiszámítható hátteret. Megerősítette: a magas minőség és a jó lokáció, a zöld felületek, a közösségi terek és a jól kiépített közlekedési infrastruktúra tudja eladni a projekteket.
A kilátásokat illetően Schrancz Mihály arra emlékeztetett, hogy felrobbantak az irodai fitout költségek és a bérleti díjak, hatalmasak az energiaszámlák, átrendeződtek a bérlői szokások, így nehéz előre látni a piacot, de lassú javulásra számít. A hotelfejlesztésekre is nagyobb igény van, mint egy éve, a leggyorsabban és legjobban fejlődő terület azonban továbbra is a logisztika, mert a covid alatt hatalmas teret nyert az e-kereskedelem. A lakóingatlanok piaca pedig a második legdinamikusabb, mert még mindig jelentős a kereslet – összegzett a vezető szakember.