A projekt hozzájárul az elővárosi közlekedés fejlesztéséhez, célja, hogy több vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút, mint fenntartható közlekedési eszköz versenyképes alternatívája legyen a személyautós közlekedésnek, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Új megállókkal és átszállási kapcsolatokkal bővülne a főváros, melynek önkormányzata csatlakozott a beruházást bíróságon megtámadó civilekhez és az Újbudai Önkormányzathoz.
Lapunk kötött pálya rovatában folyamatosan nyomon követjük a Déli Körvasút projektet. Január végi írásunkban beszámoltunk arról, a bíróság azonnali jogvédelmet rendelt el a kivitelezéssel kapcsolatban. Ennek nyomán, a helyzet további tisztázásáig ideiglenesen felfüggesztették a MÁV Zrt. területén, a vasúti üzem biztonsága érdekében folytatott fakivágásokat is.
Mint ismeretes a projekt környezetvédelmi engedélyét a bíróság 2022 februárjában civil szervezetek kezdeményezésére megsemmisítette. Ennek hatására az engedélyezési eljárást a hatóságnak újból le kellett folytatnia. 2022 novemberében a beruházás újból megkapta a környezetvédelmi engedélyt.
Az új engedély számos szigorítást írt elő a korábbihoz képest, melyek közül néhányat kiemeltünk:
A fentiek ellenére a környezetvédelmi engedélyt a civilek az Újbudai Önkormányzattal karöltve ismét megtámadták. Az engedély ügye tehát a bíróság másodfokú ítéletére vár, hiszen az jelenleg érvényes ugyan, de a bíróság ideiglenes jogvédelmi intézkedésével nem hatályos. A Főváros is csatlakozott a perhez a felperesek oldalán.
Az ügyben megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot, és érdeklődtünk álláspontjukról a pert illetően. Cikkünk megjelenéséig nem érkezett visszajelzés, amint választ kapunk, frissítjük írásunkat.
A Fővárost a IX. kerület, Ferencváros önkormányzata is követte, mely szintén csatlakozott a felperesekhez.
Több alkalommal megírtuk, hogy az Európai Bizottság a Déli Körvasút beruházást kiválónak értékelte. A projektben érintett vasútvonal-szakasz jelenleg az ország legkritikusabb vasúti szűk keresztmetszete (a Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonal része), ugyanakkor három transzeurópai folyosó (TEN-T) is itt keresztezi egymást. A fejlesztés tehát nem csak regionális és agglomerációs vagy Magyarországon belüli, hanem összeurópai érdek is.
Az unió TEN-T hálózat fejlesztésére vonatkozó iránymutatásai szerint a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást 2050-re az 1990-es szinthez képest 60 százalékkal csökkenteni kell. A projekt megvalósulása hozzájárul a zöld követelmények teljesítéséhez, a közös hazai és európai klímacélok eléréséhez, hiszen a vasút a legkörnyezetbarátabb közlekedési és áruszállítási mód.
Uniós előírás továbbá, hogy a vasúti törzshálózat létrehozása érdekében az érintett tagállamoknak meg kell hozniuk a megfelelő intézkedéseket a közös érdekű projektek 2030-ig történő befejezése érdekében.
A projekt azonnali jogvédelemmel történő, várhatóan hosszú idejű leállítása ellehetetleníti a projekt 2021-2027. évi pályázati ciklusban való megvalósítását, így legalább 7 éves késedelmet okoz a megvalósításában, mely így 2034-re készülhet el. Ezzel jelentősen sérül az EU rendeletben előírt a törzshálózat fejlesztéséről szóló 2030. évi határidő, továbbá ellehetetlenül a közel 140 milliárd forintos támogatási forrás lehívása, mely nagyösszegű költségvetési kárt okoz hazánk számára.
Amennyiben a Déli Körvasút nem valósul meg, úgy Déli Összekötő Vasúti Duna-híd háromvágányosra történő bővítése funkcióját veszíti, ez együtt járna a korábbi mintegy nettó 40 milliárd forint támogatás visszafizetési kötelezettségével, amely szintén költségvetési kárként jelentkezik.
Költségvetési kárnak tekintendők a meghiúsuló nemzetgazdasági előnyök, amelyeknek költségvetési, társadalmi és környezetvédelmi vonatkozása egyaránt vannak.