2025.11.28, Péntek
Pár nap, és forgalomba állnak az új elektromos BYD autóbuszok
Fotókredit: BKK/Nyirő Simon; ArrivaBus Kft.

Pár nap, és forgalomba állnak az új elektromos BYD autóbuszok

Budapesti Közlekedési Központ

2025.11.28. 13:55

December 1-jétől már a forgalomban is lehet találkozni a nemrég a fővárosba érkezett, új, alacsonypadlós BYD elektromos szóló autóbuszokkal. A kényelmes, modern asszisztens rendszerekkel felszerelt járművek közül az első öt példány a 105-ös és a 210-es vonalakon jelenik meg. A BKK megrendelésére és az ArrivaBus Kft. tulajdonában, valamint üzemeltetésében 2027-ig összesen 82 új – 58 szóló és 24 elektromos csuklós – teljesen elektromos autóbusszal újul meg a fővárosi buszflotta.

A tervekhez képest jóval korábban, már idén december elsejétől lehet találkozni a fővárosi közösségi közlekedés megújítását szolgáló új, BYD elektromos szóló autóbuszokkal Budapesten. A BKK és szolgáltatópartnere, az ArrivaBus Kft. között létrejött szolgáltatási szerződés alapján az új buszoknak 2026 tavaszától kellene szolgálatot teljesíteniük, azonban a BKK és szolgáltatópartnere már idén novemberben – az előkészítési munkálatokat követően (hatósági vizsgálatok, járművek specifikus rendszerekkel való felszerelése, töltési rendszer kiépítése) – próbajáratot indított a buszok tesztelésére.

 

Fotókredit: BKK/Nyirő Simon; ArrivaBus Kft.
A fotón Körmendi Anikó az Arriva Hungary Zrt. vezérigazgatója és Bodor Ádám a BKK mobilitásfejlesztési vezérigazgató-helyettese egy új BYD elektromos szóló autóbusz mellett

 

Tovább nő az elektromos járművel megtett utazások száma

Körmendi Anikó, az Arriva Hungary Zrt. vezérigazgatója az új járművek érkezése kapcsán úgy fogalmazott: „Amit ma átadunk, az nem csupán egy telephely vagy egy töltőállomás – ez a jövő. A célunk, hogy 2026 első negyedévében az Arriva flottájában 82 vadonatúj BYD elektromos busz szolgálja Budapest mindennapi közlekedését, köztük az ország első elektromos csuklós járműveivel. Budapest csendesebb, tisztább és élhetőbb lesz általuk.”

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési vezérigazgató-helyettese felhívta a figyelmet arra, hogy a buszágazat elektrifikációja többnyire a trolivonalakra korlátozódott, de ezek hatótávolsága még a megnövelt önjáróképesség mellett is korlátozott. Bodor Ádám elmondta, hogy az új elektromos buszok érkezésével az eddig hagyományos autóbuszokkal kiszolgált városrészekben felsővezetéképítés nélkül is nőhet az elektromos járművel megtett utazások száma, ezek a buszok ugyanis a dízel járművekével közel azonos napi futásteljesítményt képesek egyszeri feltöltés után biztosítani.

Decembertől öt jármű már meg is jelenik a fővárosi forgalomban: az Angyalföld és a XII. kerületi hegyvidék között közlekedő 105-ös és 210-es vonalakon ezzel is elősegítve, hogy a város különböző pontjain lakó budapestiek egyaránt részesüljenek az új elektromos buszok nyújtotta előnyökben.

A BKK mobilitásfejlesztési vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy a buszok nemcsak a környezetet kímélik, hanem az utazási élményt is magasabb szintre emelik, illetve hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben minél többen válasszák a közösségi közlekedést. Teljesen alacsonypadlósak, a dízel járművekhez képest még hatékonyabb klímarendszerrel bírnak, modern töltési és asszisztens rendszerekkel (például holttérfigyelő, kerékpáros- és gyalogosérzékelő, vezetői fáradtságfigyelő) felszereltek, továbbá számos USB-töltőpontot is kínálnak az utasok kényelméért. Kialakításuknak köszönhetően tágas elsőbbségi teret biztosítanak kerekesszékesek vagy babakocsisok számára, és kerékpárszállításra is alkalmasak.

 

 

HelyiBKKbuszközlekedés