A BKK a Deák téri állomásra helyezi el az egyelőre próbaüzemben működő, ám típusát tekintve már végleges beléptető kapukat.
Csütörtökön átadják az első olyan beléptető kapukat Budapesten, amelyeket az elektronikus jegyrendszer részeként minden metróállomáson telepítenek majd - közölte a Budapesti Közlekedési Központ szerdán.
A BKK a 2-es metró Deák Ferenc téri állomásának Sütő utcai kijáratához helyezett el 10 kaput, az ezzel elinduló projekt során 810 kaputestet, közel 530 állomási és csaknem 11 ezer, járművekre kihelyezett érvényesítő készüléket telepítenek az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódóan. A RIGO névre keresztelt rendszerben a papír alapú jegyek és bérletek fokozatosan megszűnnek.
A kapuk folyosószélessége – a nemzetközi tapasztalatokkal összhangban – körülbelül 60 cm, ami a kényelmes áthaladást biztosítja. Továbbá minden kijárat – így a Sütő utcai is – irányonként 1-1 széles kapuval is fel lesz szerelve, amelyek folyosószélessége 90 cm, így bárki számára kényelmesen használható.
A kapuk az első időszakban még nyitott állapotban lesznek, mivel nullszériás kapukról van szó. Két-három hét tesztüzem után viszont már csak a metróból kifelé vezető sávokban fog automatikusan nyílni a kapu. A részleges beüzemelés 2018-ban várható.
Az áthaladás irányát a kapukon lévő kijelzők mutatják, amelyeket szemmagasság fölé helyeztek el. Ezt kezdetben kordonok és személyzet is segíteni fogja. Mivel továbbra is szükséges a papír alapú jegyek és bérletek ellenőrzése, ezért az ellenőrzési rendszer nem változik. A kapuk előtt még megtalálhatóak a jegyérvényesítő készülékek, és ellenőrök is lesznek az állomáson.
Minden állomáson forgalmi szimulációt végeztek el a Budapesti Műszaki Egyetemmel közösen, ezek alapján határozták meg, hogy hány kaput telepítsenek az egyes állomásokra. A forgalmi helyzet alapján módosítható, hogy hány kapu szolgálja ki a kimenő és a bemenő forgalmat. A tesztüzem során szerzett tapasztalatok alapján további fejlesztésre is lehetőség van.
A BKK azt a típusú kaput telepítette az állomásra, amelyek a 2013 nyarán a Corvin-negyed metróállomáson végzett teszt alapján a legjobbnak bizonyultak. Akkor a közlekedési társaság négy különböző gyártó termékét próbálta ki.