Leggyakrabban a ruházati és a műszaki termékekkel akad problémája azoknak, akik az interneten vásárolnak - mondta Kriesch Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságon belül működő Európai Fogyasztói Központ igazgatója.
Az igazgató szerint a webáruházak termékei között a műszaki cikkek gyakran olcsóbbnak tűnnek, mint a magyar boltokban, ezért sokan vásárolnak belőlük. A ruházati cikkek esetében pedig gyakran kiderül, hogy nem eredeti terméket kínálnak eladásra a webáruházak - mondta.
Hozzátette, a legnehezebb az unión kívüli, kínai, vagy amerikai eladókkal szemben eljárni. Az EU-n belül egységes szavatossági szabályok vannak érvényben, tehát a magyar fogyasztó ugyanazt a védelmet megkaphatja, mintha itthonról vásárolt volna.
Az internetes vásárlásokra is vonatkozik az indoklás nélküli elállás joga, ez a 14 naptári napos határidő is minden EU-tagállamban ugyanaz. A vevő ezen időn belül visszaküldheti az árut, vagy ha csak hónapokkal később jelentkezik a hiba, akkor javítást, cserét vagy másodsorban árleszállítást, illetve az ár visszatérítését igényelheti.
Más a helyzet az EU-n kívül, mert az említett szavatossági szabályok például Kína vagy az Egyesült Államok kereskedői felé nem élnek. Más szabályok vannak ugyan, de ezekről nagyon kevés az ismeretünk, arról nem is beszélve, hogy ezekre a termékekre vámot kell fizetni, és bizonyos összeghatár fölött áfát is. Így lehet, hogy az eredetileg kedvezőnek tűnő ár végül ugyanakkora lesz, mint egy magyarországi vásárlás esetén.
A szakember szerint az internetes vásárlás előtt ajánlott tájékozódni a különböző fórumokon, nem szabad abban bízni, hogy egy magyar nyelvű oldal valóban magyar eladót is takar és érdemes gyanakodni, ha egy terméknek túl alacsony az ára.
Ha termék hibás, és a vevő visszaküldi, akkor a postázás költségét s fogyasztónak kell megelőlegezni, de jogos panasz esetén ez az összeg visszajár. Abban az esetben, ha a vásárló indoklás nélkül áll el a vételtől, akkor a visszaküldés költsége őt terheli.
Kriesch Attila felhívta a figyelmet, hogy külföldre drágább a posta, ráadásul a termék ki kerül a vevő birtokából, aki nem tudhatja, a határon túli eladó hogyan reagál majd az igényére. Célszerű ezért előre felvenni a kapcsolatot az eladóval. A csomagolásra is ügyelni kell, mert ha annak hiányosságai miatt sérül az áru, akkor a vesztesség a küldőt, vagyis a vevőt terheli.
forrás: hirado.hu
fotó: ujszo.com
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.