2024.11.21, Csütörtök
Sosem látott összegű vasúti fejlesztések fejeződnek be idén az országban
Illusztrációs fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Sosem látott összegű vasúti fejlesztések fejeződnek be idén az országban

MTI

2021.01.13. 08:49

A következő években pedig jelentős korszerűsítések jönnek a 2021-ben 175 éves hazai vasúton.

A hazai vonatközlekedés megindulásának 175. évfordulóján jelentős előrelépések történnek a vasúton:

az év végéig mintegy 700 milliárd forintnyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatközlekedés.

 – mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden, a 2021. évi vasútfejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón.

Az eseményen elhangzott, hogy

több mint 100 kilométeren újulnak meg a budapesti elővárosi vonalszakaszok.

Az államtitkár emlékeztetett: az új uniós pénzügyi ciklusban Magyarország összesen akár 2000 milliárd forintot fordíthat EU-s támogatással megvalósuló vasúti beruházásokra. Már 2022 elejére mintegy 1000 milliárd forintnyi munka kivitelezését készíthetik elő - derült ki szavaiból.

Ismertette még, hogy a

Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan között lezáruló korszerűsítések összköltsége meghaladja a 335 milliárd forintot.

Szintén az agglomerációs projektek lépnek előre azzal, hogy a MÁV decemberben 20 milliárd forint forrást kapott a Vecsés-Üllő, Üllő-Monor nyílt vonali (nem az állomás közvetlen környezetében található) szakaszok és Monor állomás pályafelújítására.
 

Megújuló fővárosi pályaudvarok

Nyár végére befejeződik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes körű felújítása, és az utascsarnok belső műemléki rekonstrukciója (a projektet a Magyar Építő Zrt. kivitelezi). A Keleti pályaudvaron korszerű, akadálymentes utascentrumot hoznak létre.

 

Illusztráció (Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

Idén befejeződik a Püspökladány-Ebes szakasz felújítása: ezzel a projekttel és a Észak-Nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával Debrecen még vonzóbb célpontja lehet a munkahelyteremtő beruházásoknak.
 

A főszezonra befejeződik a villamosítás

A Balaton északi partján a nyári főszezon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán-Balatonfüred szakaszt (itt az R-Kord Kft. és a Vasútvill Kft. kivitelezésében zajlik a projekt a Főber Zrt. műszaki ellenőrzésével). A fejlesztés első ütemét újabbak követik majd, jelenleg a Tapolca-Keszthely irányú folytatás előkészítése zajlik.

Középtávú cél a Balaton vasúti körbejárhatóságának megteremtése.
 

Csökken a menetidő Budapest és Bécs között

Az ITM államtitkára elmondta azt is, hogy a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon a nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) elnyert forrásaiból valósulhat meg. A magyar és osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják.

A beruházások hatásait már idén érezni lehet, Bécs felé decembertől öt perccel csökkenhet a menetidő,

amely 2023 végétől további negyedórával rövidülhet majd.
 

Jól halad a tram-train

A sajtótájékoztatón szó esett az egyedülálló Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasút-villamos pályaépítési munkálatairól, ahol a kivitelezést a korábban felsorolt fejlesztések jelentős részéhez hasonlóan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházában végzik el.

 

A tram-train első szerelvénye a napokban érkezett Magyarországra (MTI/Máthé Zoltán)

A tram-train vonalának munkálatait a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft., illetve a Swietelsky Vasútépítő Kft. vállalta el. A két szomszédos megyei jogú várost összekötő vonalszakasz a fővárosi agglomerációt nem számítva az egyik legnagyobb forgalmú viszonylat Magyarországon.

A pályakorszerűsítések mellett nagy tömegben fejeződnek be a biztonságos és zavarmentes közlekedés feltételeit garantáló vasúti rendszerfejlesztések is 2021-ben.
 

Újabb emeletes vonatok érkeznek

Idén akár újabb tíz darabbal bővülhet a MÁV emeletes motorvonatflottája. A tervek szerint a 600 ülőhelyes, Stadler KISS típusú járművekből összesen negyven érkezik 2022 végéig.

Az idén állnak először forgalomba a MÁV által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik.

Mosóczi László kitért arra, hogy a környezetkímélő vasúti árufuvarozás részarányának növelése érdekében 2025-ig mintegy 30 milliárd forintot különítenek el az ágazat számára.

Az államtitkár beszámolt arról, hogy további infrastruktúra-fejlesztéseket alapoznak meg a 2020 utolsó hónapjaiban megjelent közbeszerzések. A nyertes vállalkozók felújítják a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát Békéscsabától Lőkösházáig.

GazdaságMÁVStrabagNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)vasútfejlesztésSwietelsky Vasúttechnika Kft.Belfry PE Kft.Főber Zrt.R-Kord Kft.Innovációs és Technológiai Minisztérium