A tavasz beköszönte a motoros szezon kezdetét is jelenti. Ha körültekintőek akarunk lenni, akkor a szezonra való felkészülést az előző szezon végén kell megkezdeni. A Pest Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya hasznos tanácsokat ad ezzel kapcsolatban a motorosoknak.
Ha ősszel megfelelő gondossággal tettük el a téli pihenőre motorkerékpárunkat, úgy elegendő csupán néhány ellenőrzést elvégeznünk rajta, hogy indulásra készek legyünk. Ne feledjük, a szakszerű karbantartás megalapozza biztonságunkat, és kedvezően befolyásolja motorunk élettartamát is!
Az indulásra azonban „fejben” is fel kell készülni! Nem árt ismételten felfrissíteni KRESZ motorosokra vonatkozó rendelkezéseit! http://kreszteszt.net/
Papírok rendben?
- Forgalmi engedély: nézzük meg a műszaki vizsga érvényességet, és ha kell – a szükséges karbantartások után – vigyük el műszaki vizsgára a motort.
- Vezetői engedély: nézzük meg vezetői engedélyünk érvényességét, és ha szükséges, hosszabbítsuk meg orvosi alkalmasságunkat.
- Felelősségbiztosítás: ellenőrizzük, hogy érvényes-e a biztosításunk.
Az első szemle
Szemrevételezéssel ellenőrizzük, hogy működnek-e a világító- és jelzőberendezések, vannak-e lógó, laza alkatrészek, látható-e valamilyen folyadékszivárgás, rozsda vagy bármilyen más sérülés. Tisztítsuk meg a motort a szennyeződésektől, a rugóstagok csúszószárát kenjük be szilikonnal, majd mozgassuk meg a kormányt, pumpáljuk meg a fékeket, rugóztassuk a rúgóstagokat, forgassuk meg a kerekeket, és ellenőrizzük, hogy van-e rajtuk sérülés, ami defektet okozhat! Végül ellenőrizzünk minden elektromos kapcsolót, hogy működnek-e.
Az első indítás
- Karburátor esetén: húzzuk le a gyertyapipákat és indítózzunk néhányat úgy, hogy a kenőanyag-szállítás és a szóró-olajozás meginduljon.
- Befecskendező rendszer esetén: indítás előtt adjunk rá párszor gyújtást, hogy az üzemanyagnyomás kialakuljon.
Figyelem: ne emeljük az alapjáratot a hidegindítás utáni 10-12 mp-ben!
Elindulás előtt, avagy karbantartási 1 x 1
- Akkumulátor: tisztítsuk meg a sarukat, ellenőrizzük és szükség esetén töltsük fel az akkumulátort! Az akkumulátor cseréje 2-3 évente szükségessé válhat.
- Gumiabroncsok: ellenőrizzük a guminyomásokat és kopásmérővel a bordázatmélységet (a gumiabroncs nem lehet repedezett, nem lehet benne idegen tárgy). A mintázat legalább 1,6 mm, de inkább 2-3 mm legyen. A guminyomást állítsuk be a gyártó által megadott értékre. Körülbelül 15 ezer km-enként, de legkésőbb 4-5 évente célszerű cserélni a gumiabroncsokat.
- Fékbetét: Legalább 3 mm legyen a vastagsága, de ha már a kopásjelző bemarás nem látható, cseréljük ki! Ellenőrizzük minél gyakrabban, legalább havonta.
- Levegőszűrő: ellenőrizzük és szükség esetén sűrített levegővel tisztítsuk a szűrőbetétet, amelynek cseréje kb. 10-20 ezer km-enként esedékes.
- Motorolaj: előírt szintjét ellenőrizzük rendszeresen, és cseréljük évente az olajszűrővel együtt. Ha útközben haladéktalanul pótolni kell, és nem tudjuk, milyen van benne, akkor szintetikus olajat használjunk.
- Fékfolyadék: elindulás előtt mindig ellenőrizzük az előírt szintjét, és cseréljük kb. 2–3 évente úgy, hogy minél magasabb forráspontú fékfolyadékot (DOT-szám) válasszunk.
- Hűtőfolyadék: előírt szintjét rendszeresen ellenőrizzük, cserélni általában 2–3 évente célszerű. Alumínium hűtőbe csak az abba ajánlott hűtőfolyadékot töltsünk!
- Gyújtógyertya: ellenőrizzük a gyertyák állapotát és a gyertyahézagok beállítását. Cseréljük ki őket kb. 10–20 ezer km-enként a gyártó által javasoltra.
- Lánc: ellenőrizzük a feszességét az első és a hátsó lánckerék közti ponton, terhelésmentesen kb. 2 cm-t mozoghat. Ha száraznak tűnik, használjunk lánckenő sprayt.
- Sebességváltó: amennyiben nem a motorolaj biztosítja a kenését, ellenőrizzük az olaj szintjét. Olajcsere kb. 3 évente szükséges.
- Üzemanyagszűrő: cseréljük kb. 6–7 évente. Karburátoros motor esetén általában a benzincsapnál található a szűrő, befecskendezéseseknél pedig az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyagtank között.
- Bowdenek: ellenőrizzük a fék-, a gáz- és a kuplung-bowdeneket, hogy ne legyenek szárazak és kiszőrösödöttek. Szükség esetén műszerolajjal kenjük meg őket.
Figyelem! A lecserélt folyadékok és alkatrészek, valamint az akkumulátor veszélyes hulladék, kijelölt gyűjtőhelyeken kell leadni azokat.
Motoros ruházat
Tisztítsuk meg a motoros ruhánkat és a bukósisakot! Ellenőrizzük, hogy van-e rajtuk sérülés! Biztonságunkat csak a jó állapotú öltözék szolgálja. A bukósisak életet menthet, a motoros öltözék megvéd a súlyos sérülésektől.
http://www.nkh.gov.hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hivatal/hir/-/hir/1327913/miert-fontos-a-bukosisakok-hasznalata
Próbaút
Mielőtt hosszabb útra mennénk, célszerű a közelben, forgalommentes környezetben rövid próbautat tenni. Ne feledjük: a hosszú téli pihenés után ismét össze kell szoknunk motorkerékpárunkkal, így ajánlott felfrissíteni ismereteinket. Hasznos lehet egy vezetéstechnikai tréning is.
A jó úticsomag
Motorozásnál a kötelező elsősegélynyújtó felszerelésen kívül jó, ha van nálunk: gyári szerszámkészlet, szigetelőszalag, puha drót, tartalékizzó és biztosíték, gumijavító-készlet, defektjavító spray, lánckenő spray, tartalék bowden, esőruha, ivóvíz, kábelkötegelő, ismeretlen helyen pedig térkép.
Készült: Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram „Szezonnyitó motoros kisokos” felhasználásával.
(Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram)