Az elkészült 50 méteres szakasz része a mobilgát tárolására épült csarnok is.
Kedden tartották a Csepeli Szabadkikötő mobilgátjának műszaki próbáját – derült ki az MTI híréből. Az 50 méteren elkészült védelmi rendszer annak az 1 milliárd 43 millió forintos beruházásnak a része, amit a KÖTIVIÉP’B Közép-Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft. végez Csepelen a MAHART-Szabadkikötő Zrt. számára.
Az összesen 1,1 kilométeres létesítmény feladata, hogy egy nagyobb árvíz ellen megvédje a kikötőt. Az uniós támogatásból létrejött projekt hamarosan a végéhez közeledik: elkészült a kikötő I. számú medencéjének partélén a mobil árvízvédelmi fal telepítéséhez szükséges vasbeton alépítmény, megérkeztek a gát alumínium oszlopai és támfal elemei, azok szakszerű tárolására pedig egy új csarnokot építettek fel.
A MAHART utóbbi kivitelezésére a kecskeméti Horváth Építőmester Zrt.-vel szerződött, 139 millió forint értékben. Az épületben a raktározás funkció mellett egy szociális és kiszolgáló blokk is helyet kapott egy hőközponttal együtt, utóbbi azonban csak a wc-mosdó helyiségek fűthetőségét biztosítja, a raktár egyébként nem fűtendő.
Sztilkovics Szávó, a Mahart-Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a gát létrejöttével a lehető legkisebbre csökken az árvíz kockázata az országos jelentőségű, közforgalmú szabadkikötő működésében. Emellett segíti a Magyarországon áthaladó, növekvő mértékű nemzetközi vízi áruszállítás logisztikai kiszolgálását és a szükséges infrastrukturális feltételeket.
A mobilgát teljes felépülése után árvízveszély miatt nem kell majd korlátozni a közúti és a vasúti forgalmat, így a bérlők számára a jelenleginél kiszámíthatóbb, tervezhetőbb áruforgalmi helyszín lesz majd a szabadkikötő.
A szabadkikötő forgalmát jól mutatja, hogy 2017-ben mintegy 1200 hajó rakodott itt, több mint 300 ezer tonna különböző terményt - köztük búzát, árpát, kukoricát, napraforgót, repcét, szóját - szállítottak a kikötőn keresztül, és hozzávetőleg 740 ezer tonna egyéb ömlesztett árut raktak ki és be a hajókra.