2024.11.03, Vasárnap
Döntés született: elbontják a Nyugati téri felüljárót
portfolio.hu

Döntés született: elbontják a Nyugati téri felüljárót

pestbuda.hu/Domonkos Csaba

2019.05.18. 08:51

Az építmény elbontása komoly tervezést igényelne, a belváros teljes közlekedési hálózatát újra kellene építeni.

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa úgy döntött, hogy el kell bontani a Nyugati téri felüljárót, a bontásról szóló hírt Tarlós István főpolgármester jelentette be.

A Nyugati téri felüljáró bontásának terve régóta napirenden van. A főpolgármester elmondása szerint azért kerül sor a felüljáró elbontására, mert rontja a városképet.

A Nyugati téri – vagy akkori nevén Marx téri – kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1980-ban kezdték építeni, és 1981. november 10-én adták át a forgalomnak.

Létezését az 1960-as, 1970-es évek közlekedés-fejlesztési elképzeléseinek köszönheti, az akkori tervek szerint Budapestet teleépítették volna közúti felüljárókkal, a belváros minden jelentősebb csomópontja kapott volna egyet. A Baross téren és a Nyugati pályaudvarnál el is készült egy-egy hatalmas építmény.

 

A Nyugati, akkor Berlin tér 1930-ban. Sok gyalogos, sok villamos és kevés autó (Forrás: Fortepan) 

 

A felüljáró építését az észak-déli metró beruházásához kapcsolódva hagyták jóvá. Akkor az volt az alapelv, hogy az autós felszíni közlekedésnek kell előnyt adni. A legjobb megoldásnak akkor azt tűnt, hogy a fő irányokat elválasszák egymástól, így a Nagykörút felett a Bajcsy-Zsilinszky út forgalmát egy felüljáróval vezessék át a Váci útra. Ettől a csomópont kapacitásának közel két és félszeres növekedését várták és egyúttal a dugók csökkenését is.

 

A felüljáró építése a Nyugati (Marx) téren 1981-ben, a felvétel a részleges visszabontáskor készült (Forrás: Fortepan)

 

Az autós felüljáró mellett, ahhoz csatlakozva épült egy gyalogos felüljáró is, amely egyik oldalon a Skála Metró áruház épületéhez kapcsolódott, a másik oldalon, a Nyugati pályaudvar melletti buszvégállomáson egy furcsa tört lépcsőben végződött. Ezt a gyalogjárót 2017 szeptemberében elbontották.

Tarlós István elmondta, hogy korábban az volt a szakemberek álláspontja, hogy csak abban az esetben lehet „eltüntetni” a felüljárót, ha méregdrágán épül helyette egy közúti aluljáró. Ami azért is nagyon drága lett volna, mert a Nagykörút tele van nagy átmérőjű alapközművekkel, így azok alá kellett volna vinni az alagutat.

A főpolgármester szerint a tervezést végző FŐMTERV a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának legutóbbi ülésén olyan javaslatot terjesztett elő, amely szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés, a felüljáró nélkül, ezt a döntést a közfejlesztési tanács elfogadta.

Ha megvalósul a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának terve, és elbontják a Nyugati téri felüljárót, akkor a belváros teljes közlekedési hálózatát újra kell építeni.

HelyiNyugati pályaudvar