Egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkezdődhet – a lajosmizsei, a veresegyházi elővárosi vasútvonal mellett – a Kőbánya felső - Rákosliget közötti vonalszakasz átfogó fejlesztésének előkészítése és tervezése is.
Mindezzel csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, így javulhat a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is. Az előkészítési feladatokat a Budapest Fejlesztési Központ európai uniós támogatás segítségével, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett végzi.
A tervezett vasútfejlesztések közül kiemelkedik a 80a és a 120a, vagyis a Budapest-Hatvan, és a Budapest-Szolnok-Újszász vasútvonal közös szakasza, amely elhelyezkedéséből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek, valamint a nyugati gazdasági centrumok és Kelet-Európa jelentősebb városai között is vasúti kapcsolatot teremt.
A vonalak közös budapesti szakaszát, a Kőbánya felső – Rákos - Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, így a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a járatok tovább nem sűríthetők.
A Budapest Fejlesztési Központ célja az, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a Budapest-Hatvan és Budapest-Újszász vonalon. Ehhez azonban jelentős kapacitásbővítés szükséges: Budapesten egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat indulhasson.
Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már megkötötte.
A Budapest Fejlesztési Központot pedig most a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett egy harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg a Kormány Kőbánya felső állomás és Rákosliget között.
A tervek szerint a vonatok megállási rendje is változik majd:
A fejlesztési program teljes körű megvalósításával az utasszám akár meg is duplázható a vonal elővárosi forgalmában – Budapesten belül és az agglomeráció felől is –, a Kormány döntése szerint a BFK ezen dolgozik.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.