A beruházás elősegíti a határmenti kapcsolatok fejlődését, emellett nagyban hozzájárul a térség gazdasági mutatóinak növekedéséhez.
Az Ipolydamásd-Chl’aba (Helemba) Ipoly-híd alapkövét Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter és Andrej Doležal, szlovák közlekedésügyi miniszter helyezte el pénteken délelőtt.
Ahogyan korábban lapunk megírta, a projekt beruházója a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. Az Ipoly-híd esetében a Colas Közlekedésépítő Zrt. a kivitelező, míg a magyar oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt. készíti el. A szlovák oldali útcsatlakozás kivitelezője a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia.
A magyar-szlovák együttműködés keretében valósul meg az Ipolydamásd – Chľaba (Helemba) közötti határhíd és csatlakozó utak építése. A beruházás elősegíti a határmenti kapcsolatok fejlődését, emellett nagyban hozzájárul a térség gazdasági mutatóinak növekedéséhez, a kiskereskedelmi tevékenység élénkítéséhez és a turizmus fellendüléséhez.
Az együttműködésnek köszönhetően javulhat a két ország közötti munkaerő mobilitása, továbbá a beruházás alappillérként szolgálhat a két V4 tagállam határon túli, bilaterális kapcsolatainak fejlesztésében.
A magyarországi Ipolydamásd és a szintén magyarlakta, de Szlovákiához tartozó Helemba közötti eredeti hidat 2000-ben az ár elvitte. Az átjáró műszaki paramétereiről még 2018-ban született meg a szlovák-magyar megállapodás.
Szijjártó Péter elmondta, soha nem volt ilyen jó a magyar-szlovák kapcsolat, mint most. A két ország az elmúlt 11 évben közös siker történeteket tudott építeni, amelyek a magyar és szlovák emberek életét is megkönnyítik. Ide tartoznak a határátkelést megkönnyítő beruházások. Hozzátette:
az 58 méter hosszú, egynyílású, 12 méter széles Ipolydamásd-Chl’aba (Helemba) Ipoly-hídhoz kerékpárút is csatlakozik, ezenkívül 540 méternyi út épül, hogy a jelenlegi közútról is elérhető legyen a híd. Az 1,6 milliárd forint kivitelezési költségű műtárgy 2023 elején már állni fog
- tette hozzá.
A miniszter kitért arra, hogy a magyar-szlovák határon jelenleg 35 helyen lehet szabályszerűen átkelni, ebből 10 átkelési pontot a 2010 utáni magyar kormány épített. Hozzátette, hogy tavaly átadták a komáromi hidat, majd azóta a két ország keleti és nyugati felében a magasfeszültségű hálózatokat összekötő interkonnektorokat, és jelenleg a gázvezetékek kapacitásnövelése van folyamatban.
"A jövőt a Duna-hidak és az Ipoly-hidak építése jelenti, ezért arra fogunk koncentrálni, hogy növeljük a két ország összeköttetéseinek számát"- fűzte hozzá Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy
2023-ig ezen a hídon kívül még öt átkelési pont létesül a két ország között, két Ipoly-híd, egy kerékpáros híd a Duna fölött, egy komp összeköttetés és létrejön egy útösszeköttetés is.
Andrej Dolezal, a Szlovák Köztársaság közlekedési és építésügyi minisztere arról beszélt, hogy a hidak nemcsak infrastrukturális összeköttetést nyújtanak, segítik a munkaerő mobilitását, segítik a kulturális rendezvények bővítését és fejlesztik az idegenforgalmat is. Hozzátette, hogy mindenképpen szeretnék felgyorsítani az átkelők szlovákiai részének építését.