2024.11.21, Csütörtök
Már tervezik a Mexikói úti P+R parkolóházakat
Grafika: Vitézy Dávid/Facebook

Már tervezik a Mexikói úti P+R parkolóházakat

Vitézy Dávid/Facebook

2021.08.15. 10:00

A BFK irányításával az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R-parkolóházakat terveznek a Mexikói úti Kisföldalatti végállomásánál.

Korábban már beszámoltunk arról, hogy a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) közbeszerzést írt ki a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója keddi Facebook posztjában arról számolt be, hogy megkötötték a szerződést a közbeszerzés nyertesével, a KÖZTI Zrt.-vel, és kezdődhet a Mexikói úti P+R parkolóházak tervezése.

A Vitézy Dávid azt írja, hogy a Köztinek összetett tervezési programot kell végigvinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzésééig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka nettó 624 millió forint értékben 2023 nyaráig tart, a projektet teljes egészében a központi költségvetés finanszírozza. A tervezési munkát a BFK a Kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntései alapján végzi, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett.

A feladat az elsősorban az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R parkolóházak tervezése az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.

 

A beruházás hozzájárul a Városliget autómentesítéséhez

A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is − olvasható a posztban.

A bejegyzés szerint előzetesen megvizsgálták a környéket a Liget Budapest csapatával közösen, ennek eredményeként két, egymáshoz közeli helyszínen épülhetnek a parkolóházak.

Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.

A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.

 

Vizsgálják az átszállások lehetséges kialakításait is

„A parkolóházak az utolsó bástyát jelentik majd a jelenleg még a Ligetbe és a Ligeten át a belvárosba tartó autóforgalom mérséklésére azzal, hogy jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre”

− írja a BFK vezérigazgatója.

A Mexikói úti P+R-parkolóházak ugyanakkor nemcsak a Városligeten, a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenőforgalmat csökkenthetik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt.

A tervezési munka elején a tervezőnek meg kell vizsgálnia, körül kell járnia többek között az alábbi szempontokat, kérdéseket:

  • Az épületenként biztosítandó P+R, kerékpártároló- és buszparkoló-férőhelyek száma
  • A meglévő Mexikói úti troli- és buszvégállomás szükséges áttervezése
  • Az M1 metró meghosszabbítási elképzeléseivel egyeztetett módon meghatározni a parkolóházak felépítését, elhelyezkedését
  • Az egyes parkolóházak kapacitása
  • Az M3-as sztráda végcsomópontja felüljáróinak a parkolóházak különböző szintjeire történő lehetséges kapcsolódási pontjai
  • A közösségi közlekedési eszközökre történő átszállások lehetséges kialakításai
  • Tekintettel a fontos helyszínre: igényes építészeti megjelenés, tömegképzés, városképi illeszkedés, homlokzatok
  • Esetleges mélygarázsszint(ek) kialakításának vizsgálata
  • Mikromobilitási eszközök tárolása esetleg bérlési lehetősége a parkolóházakban vagy azok közelében
  • Turistabusz-parkolóhelyek

 

A BFK a teljes városligeti autómentesítésről, illetve ezen belül a parkolóházakról is kérdőíves felmérést készített, június 24-én pedig a helyszínen ismertette az érdeklődőkkel a tervezett elképzeléseket, és hallgatta meg igényeiket.

 

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

 

HelyiBudapestLiget Budapest ProjektVárosligetKözti Zrt.Budapesti Fejlesztési Központ (BFK)P+R parkolóMillenniumi Földalatti Vasút