A szerkezetépítő CLC-Construct segítségével jártunk utána, hogy milyen megoldásokkal jön létre a Metrodom-csoport újabb különleges lakóparkja, amely teljesen mentes lesz az autóforgalomtól.
Nagyszabású ingatlanfejlesztés zajlik a főváros 11. kerületében: a Metrodom River Lakópark 3 hektáros telken 6 lakóépületben épül fel Újbudán. A lakópark Rákóczi híd és a leendő Galvani híd között nagyjából félúton, a Duna közelségében épül, elérhetőségét a Budafoki út biztosítja.
Az öt ütemben összesen 712 lakást létrehozó beruházás fejlesztője és kivitelezője a Metrodom-csoport, a projektben szerkezetépítőként a CLC-Construct Kft. is részt vesz. A beruházásban a lakópark határán egy kis irodaház is felépül, amelynek földszintje a lakópark fogadóépületeként is szolgál.
Minden épületnek része lesz egy ötemeletes alacsonyabb szárny, melynek közepére üvegtetővel és üveg oldalfalakkal rendelkező átrium épül. Az alacsonyabb szárnyakhoz épületenként kettő (a CA épület esetén egy) torony csatlakozik majd. Ezek az A, B, D és E épületek esetén 13-13, míg a CA és CB épület esetén 9 emelet magasak lesznek.
Az épületek alá teremgarázsokat építenek, melyeket felszín alatti úthálózat köt majd össze a Budafoki úti bejárattal – ezáltal a lakópark területén semmilyen szinten nem lesz autóforgalom. Az E épületben családi bölcsőde, az A épületben pedig kétcsoportos önkormányzati óvoda is működik majd.
A Metrodom River épületei hagyományos technológiával, hagyományos alapanyagokból épülnek meg: a lakáson belüli falak égetett kerámia téglából, a hangszigetelést biztosító válaszfalak mészhomok téglából készülnek. A lakópark a nyílászárók nyitottságát érzékelő, a fűtést és hűtést, valamint a redőnyöket is vezérlő okosotthon-rendszerrel jön létre, amelybe a videókaputelefont is integrálják.
A projekt állásáról Gáspár Nándor a CLC-Construct projektvezetője számolt be lapunknak. Szavaiból kiderült, a tavalyi év végéig a cölöpözési munkák és a földmunka annyira előre haladt, hogy az év elején már rendelkezésre állt kellő nagyságú munkaterület a folyamatos munkavégzéshez. „Elsőként az I. ütemen kezdtük el a szerkezetépítést. Eközben a cölöpözési és földmunkák folytatódtak a II. ütem területén is, ahol aztán egy hónappal később, szintén elkezdtük a szerkezetépítést” – árulta el Gáspár Nándor.
Hozzátette, a CLC-Construct jelenlegi vállalása 277 lakás szerkezetépítéséről szól. Mindkét ütemben elsőként kétszintes mélygarázs készül, majd felépítik a fent említett ötemeletes, úgynevezett ’lepény’ épületeket. „Ezután ezekből kiemelkedik a 2-2 torony, amelyek a 13. emeletig magasodnak.”
A projektvezető a jelenlegi munkákra is kitért: eszerint az I. ütemben a 2.-4. emeleten, a II. ütemben pedig a földszinten és az első emeleten zajlik a szerkezetek készítése. Az alaplemezek már mindenhol elkészültek.
Gáspár Nándor külön kitért a mélygarázsokból a Budafoki útig kiépülő alagutak kihívásaira. „Ez a munka az organizáció szempontjából érdekes, hiszen az alagút az építést kiszolgáló bekötő út nyomvonalát foglalja majd el. Ugyanakkor az anyag mozgatását az épületek felé természetesen a föld alatti utak építése során is biztosítani kell, hiszen a lakások kivitelezése nem állhat meg. Mindezek miatt az alagút építését szakaszosan, az épületek kivitelezésével összehangolva kell majd megoldanunk, ennek tervezése, egyeztetése még hátra van.”
A beszámolóból az is kiderült, hogy a Metrodom River projektjében fokozott hangsúlyt fektetnek a vízzáró szerkezetek technológiájára. Ennek megfelelően a pinceszinti szerkezetek XV3-as besorolású betonnal készülnek. „A vízzáró betonminőség mellett a Permaton Magyarország Kft. által előírt technológiai lépéseket is be kell tartani, kezdve a munkahézag kiosztástól a beton bedolgozása közbeni, megfelelő vibrálásig, mellyel a betonban a zsugorodási repedések kialakulását igyekszünk csökkenteni.”
Hozzátette, a pince vízzárására a Permaton vállal garanciát, ezért a vízzáró szerkezetek kivitelezésének minden lépését ellenőrzik. „Több projektet kiviteleztünk már ezzel a céggel közösen, természetesen igyekszünk megfelelni a kéréseiknek, hiszen egyezik a célunk: egy jó minőségű, beázásmentes mélygarázs kivitelezése.”
A lapunkban nemrég a Hónap Mérnökeként is megszólaltatott mérnök
https://magyarepitok.hu/honap-mernoke/2022/06/a-mai-helyzet-csak-egyuttmukodessel-oldhato-meg-a-honap-mernoke-szerint
egy további kihívásként az erkélylemezek kivitelezését jelölte meg az épülettornyokon. „Ezek a 2,4 méter széles lemezek 4 emeletenként más-más oldalra kerülnek” – árulta el Gáspár Nándor.
Elmondása szerint a legfelső szintekhez nem akarnak állványt építeni a földszinttől vagy az ötödik emelettől a tizedik emeleti erkélylemezig, ezért más megoldást kerestek. „Az erkélycsoportok zsaluzását konzolos acélgerendákra tervezzük állítani, melyek az épületből nyúlnak ki, ezek kellően teherbíróak a széles erkélylemezek kivitelezéséhez.”
A fent leírt munkák tervezését és kivitelezését segíti, hogy a CLC-Constructnak számos tapasztalata van az ilyen jellegű és léptékű projektekben. „Hasonló projektet kiviteleztünk szintén a Metrodom részére, amikor Újpesten a Metrodom Panoráma Lakópark épült fel (amely egyébként aranyérmet nyert a Nemzetközi Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton – a szerk.).
https://magyarepitok.hu/mi-epul/2021/06/rangos-dijat-nyert-az-ujpesten-felepitett-kulonleges-lakopark
-emlékeztetett a mérnök.
„Ott a B és C épületekhez 2x2 torony épült, összesen 17 emeletnyi magasságot elérve, az akkor szerzett tapasztalatok most segítenek. Annak ellenére, hogy itt alacsonyabb az épület, nagy öröm lesz majd az utolsó szint befejezése. Az egyre magasabb szintek kivitelezése ugyanis egyre több ideig tart, pláne, ha a 14. emeletre felérve jut eszébe az embernek, hogy lent hagyta a rajzot, a mérőszalagot vagy épp a kalapácsot. Nem véletlen, hogy részünkről is fiatalok látják el az építésvezetőséget.”
Zárásként a projektvezető azt is elmondta, hogy az ágazatban tapasztalt beszerzési nehézségek, árváltozások, bár minden projekten éreztetik a hatásukat, itt csak kevésbé jelentkeznek. „A beépítendő anyag nagy részét a Metrodom szolgáltatja, így ennél a projektnél biztos a háttér más projektekhez képest.”