Bejelentették, milyen lakóházak, irodaházak és kereskedelmi egységek épülnek a Property Market által fejlesztett városnegyed harmadik ütemében.
A Kopaszi-gátnál épülő új városnegyed, a BudaPart fejlesztéséről folyamatosan beszámol lapunk. A Property Market Kft., vagyis a Market Csoport 2015-ben alapított, ingatlanfejlesztésre szakosodott leányvállalatának első projektje, a BudaPart 2016-ban indult, amelynek ütemei a Market Építő Zrt. kivitelezésben valósulnak meg.
A különleges városrészként fejlesztett területből 10 hektár a Lágymányosi-öböl vízfelülete és 20 hektár városi park, amelynek része Budapest egyik legnagyobb közparkja, a Kopaszi-gát is. A korszerűsítés első két ütemét már lezárták, 1100 lakást értékesítettek, az első két irodaépületet és az első öt lakóházat már birtokba vették a lakók és a bérlők.
Most újabb mérföldkőhöz érkezett a városnegyed: augusztus 3-án sajtóbejáráson mutatták be
a BudaPart fejlesztés eddigi eredményeit, és ismertették a városnegyed-fejlesztés következő ütemében megvalósuló beruházásokat, többek között a közlekedést és a közösségi tereket érintő fejlesztéseket, a város a városban funkciókat, melyek a budaiak életét is megkönnyítik majd.
Továbbá bejelentették, milyen lakóházak, irodaházak és kereskedelmi egységek épülnek a BudaParton a fejlesztés harmadik ütemében.
Egyharmadához érkezett a BudaPart városnegyed-fejlesztés, zajlik a közösségi terek, közparkok fejlesztése, ezzel párhuzamosan befejező fázisába érkezett a közszolgáltató intézményeket is magába foglaló lakóépület megvalósítása - írta közleményében a Property Market Kft.
A BudaPart városnegyed fejlesztés legújabb ütemében, a beruházás közlekedést és közösségi tereket érintő fejlesztéseinek megvalósítása van a fókuszban, ezzel tovább bővítik belvárosias hangulatú, széleskörű szolgáltatás mixet jelentő funkciókat, és újabb lépést tesznek a „15 perces város” koncepciójának megvalósítása felé – jelentette be Schrancz Mihály, a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója.
2023 második felében átadják a következő parkfejlesztési ütemet, ezzel létrejön a főváros ötödik legnagyobb közparkja és ennek részeként Buda legnagyobb többgenerációs játszótere.
Budapest modernkori történetének legnagyobb városnegyed-fejlesztése – amelyet a világ legjobb városnegyed-fejlesztésének választottak Párizsban - a jelenlegi ütemében 2200 m² kereskedelmi ingatlan, 490 darab lakóingatlan és 8 600 m² irodaépület kivitelezése zajlik. A 2015-ben elindított BudaPart projekt várhatóan 2030-ra készül el, ennek eredményeként
54 hektáron 15 lakóépületben 3.000 lakás, 12 irodaházban mintegy 250.000 m² irodaterület és 23 800 m² kereskedelmi terület jön létre, amely mintegy 25-30.000 városlakónak terem lakó- és munkahelyet.
Magyarország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cége, a Property Market által fejlesztett városnegyedben eddig
Az első ütemekben a városnegyed belvárosias részei jöttek létre - így a sétáló- és bevásárló utca -, a most induló fejlesztési ütemekben már a zöldfelületi arány fog jobban nőni. A fejlesztés újabb ütemében az itt lakók és itt dolgozók kényelmét szolgáló funkciók erősítéséhez elindul egy jelentősebb közút és középület fejlesztés, valamint folytatódik a zöldfelületek kialakítása.
Schrancz Mihály, a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója ismertette, hogy a zöldterületek fejlesztése az ütemterv szerint halad, újabb fázis kezdődik a nyáron. A BudaParton található park magántulajdonban van, de az nyitott a köz számára, a tulajdonos nagyon magas minőségben karbantartja, és további funkcionális fejlesztéseket is megvalósít benne. A beruházásnak ugyan még csak az egyharmada készült el, de a parkba éves szinten egymillió látogató jön.
Eddig összesen 13,5 hektár megújítása, illetve minőségi karbantartása valósult meg a projekt keretében. A szintén a beruházó tulajdonában lévő Lágymányosi öböl vízfelülete további 10 hektárral növeli a teljes természetes felületet. A BudaPart területének majdnem fele, 26 hektár zöld terület, ennek része a Kopaszi-gát is.
A parkfejlesztés jelenlegi ütemében mintegy 3 hektáros központi park van építés alatt - mondta, és összehasonlításként megemlítette, hogy amikor elkészül az új, 20 hektáros park, akkor ez a Tabán vagy a Városmajor méreténél is nagyobb, a város 5. legnagyobb közparkja lesz.
A parkfejlesztés most induló üteme várhatóan 2023 második felében készülhet el, kutyafuttatóval, közösségi kerttel, játszótérrel. Ebben az ütemben kb. 100 darab fát és 1730 m²-nyi cserjét telepítünk, jövőre pedig 560-ról 1370-re fog nőni a fák száma és több közparkot is létrehozunk – ismertette.
Budapest egyetlen dunai strandja ismét megnyitotta kapuit, 2021-ben elkészült a tereprendezés, zöldítés, a környezet megóvása érdekében megvalósított fejlesztések. A partszakaszon madárbarát kertet alakítottak ki, a strand pedig folyamatosan ellenőrzött vízminőséggel és mederrel (fémdetektorozás, kotrás) működik, így biztonságos fürdőterület. A megnyitás előtt komoly engedélyeztetési folyamaton ment keresztül a strand, amely egyre kedveltebb a fővárosiak körében – hangsúlyozta Schrancz Mihály.
Az itt lakók igazi zöldövezetben élvezhetik a természet – növények, vízpart – közelségét, de természetesen megfelelő szociális szolgáltatásokra is szükség van, hogy a pár év múlva itt lakó és dolgozó több tízezer ember a „15 perces város” koncepciójának megfelelően helyben megtalálja a bölcsődét, óvodát, orvosi rendelőt – hangsúlyozta.
A tervek szerint két bölcsőde, egy óvoda és orvosi rendelő is épül. Az első bölcsődét és óvodát idén ősszel, az első orvosi rendelőt pedig az év végén adhatják át
– számolt be róla az ügyvezető igazgató. A fejlesztés jelenlegi szakaszában kezdődik meg a Centrál Parkon belül a 600 négyzetméteres, többgenerációs játszótér kialakítása is.
Schrancz Mihály arról is beszélt, hogy a BudaPart könnyű megközelíthetősége érdekében a lakó- és irodafejlesztésekkel összhangban tovább fejlesztik a közlekedési infrastruktúrát is. Az 1-es villamos már Kelenföldig szállítja az utasokat, ami biztosítja a városnegyed összeköttetését az M4-es metróval, valamint körjáratként, hosszabbított útvonalon közlekedik a 154-es buszjárat, ami már érinti a Kopaszi-gát és a BudaPart területét is.
Ezen kívül, a dél-budai buszjáratok útvonalának módosításával és járatsűrítéssel is fejlesztik a városnegyed elérhetőségét. Folyamatos egyeztetések zajlanak a Budai fonódó villamos második ütemének fejlesztéséről, a Déli Körvasút hálózatfejlesztés építése pedig már folyamatban van, ez utóbbinak köszönhetően a BudaPart is új megállót kap Nádorkert néven.
Az ügyvezető igazgató beszámolt róla, hogy a BudaParton nincs felszíni parkolás, és a kialakított zsákutca rendszer miatt nincs áthajtó forgalom sem. A nagyvárosi élet itt megvalósított új modelljében a felszínen az autók helyett a gyalogosoké a főszerep, több terület jut a közösségi tevékenységre és az egészségesebb környezetben való mozgásra.
A BudaPartra érkező látogatók az irodaházakban létesített felszín feletti parkolóházakban tudják elhelyezni az autóikat – tette hozzá. A BudaParton az energiatakarékos és környezetbarát közösségi közlekedés lehetőségét is megteremtették: már van MOL Bubi állomás, folytatódik az Eurovelo bringaút fejlesztése, emellett rendelkeznek elektromos autótöltőkkel és természetesen minden jelentősebb carsharing szolgáltatás elérhető.
Beszámolt arról is, hogy a „BudaPart a kultúráért” kezdeményezés keretében kiállításokat, rendezvényeket szerveznek, volt már fotópályázat és művészeti kiállítás, a nyáron rendszeresek a szabadtéri filmvetítések, a koncertek és a gyerekprogramok is.
Megnyitott a Zsdrál Art Pop-Up Galéria a CITY irodaházban, ahol elsősorban kortárs képzőművészeti kiállításokat tekinthetnek meg az érdeklődők, éppen a frissen megnyitott Pécsi arcok kiállítást. 2021-ben a városnegyedbe költözött a legendás Dürer Kert, így folyamatosak a zenés és egyéb kulturális programok.
Az ügyvezető kiemelte:
A Property Market, mint fejlesztő számára fontos, hogy ne csak házak egy csoportját hozza létre, hanem egy élettel teli városnegyedet, ami nem csak az itt lakóknak, dolgozóknak, de a befektetőknek is hosszú távon értéket teremt.
Az új vegyesfunkciós városnegyedben eddig 5 lakóépületben 120.000 m²-en épültek lakások, a következő ütemben három lakóépület készül, a tervezett befejezés jövőre az első negyedévben várható – mondta.
Elkészült a BudaPart GATE és a BudaPart CITY irodaház. Jelenleg építés alatt áll a BudaPart DOWNTOWN irodaház, amely egy 200 szobás, négycsillagos Radisson szállodát is magában foglal. A bérbeadott kereskedelmi felület nagysága 5.574 négyzetméter. 2022 végére adják át a terület és Budapest legmagasabb épületét, a MOL-székházat.
A projekt hatodik fázisában a nyolcemeletes, BudaPart Otthonok ’G’ elnevezésű épületének kivitelezése kezdődik meg az Óbuda Építész Stúdió tervei alapján. Az ingatlanban összesen 180 lakás várja majd az új tulajdonosait.
A projekt 15 év alatt, 2030-ig összesen 15 lakó- és 13 irodaház, valamint egy hotel felépítését foglalja magába. Ez megközelítőleg 3.000 lakást és 250.000 négyzetméternyi új bérbeadható irodaterületet jelent; a lakásokból mintegy 1.200 darabot értékesített már a fejlesztő.
Schrancz Mihály hangsúlyozta, hogy a BudaPart víziójának megalkotásakor, a megtervezésénél és megvalósításnál is figyelembe veszik a legújabb városfejlesztési trendeket. „Azzal kell számolnunk, hogy az urbanizációs szint globálisan növekszik, ma az emberiség 54 százaléka városokban él, de 2050-re ez 70 százalék körül lesz. Ahhoz, hogy a városiasodáshoz, a nagyvárosok átalakításával, fejlesztésével minél élhetőbb környezetet teremtsünk, szemléletváltásra van szükség. Talán a legfontosabb a „Traffic place to people place” - elv, vagyis, hogy a városi tereket ne helikopterről, a közlekedési infrastruktúrának mindent alárendelve tervezzük meg, hanem az elsősorban gyalog vagy kerékpárral közlekedő emberek valós igényeire igazítva, sok zölddel, közösségépítésre alkalmas helyekkel” – emelte ki Schrancz Mihály.
Mi a „15 perces város” koncepciót helyeztük a középpontba – tette hozzá. Abból indultunk ki, hogy a fővárosban nagyon kevés városi alközpont található, sok embernek kell a városban a lakhely, a munkahely és az egyéb elintézendők okán ingáznia, jelentősen növelve ezzel a fogalmat.
A mai nagyvárosfejlesztés célja a decentralizáció, egy kompakt város létrehozása, ahol lehetőség szerint közel esik egymáshoz a lakóhely és a munkahely.
A városon belüli forgalmat le kell csökkenteni, a közlekedésre szolgáló felületek helyén sokkal több zöldfelületet kell kialakítani. A smart city koncepció mentén kialakított digitális infrastruktúrából kinyert big data megfelelő kielemzésére van szükség, ami alapján jelentősen optimalizálható az infrastruktúra, így például a közlekedési rendszer is. „Az általunk kialakított koncepciót nemzetközi szinten is elismerés fogadta, a világ legrangosabb nemzetközi ingatlanfejlesztési versenye, a FIABCI szakmai zsűrije a világ legjobb városfejlesztése elismeréssel díjazta a BudaPartot.”