A beruházás végére a Vasúttechnika kiemelkedően nagy számú, összesen 1650 darab AT hegesztést készít.
„A vasúti közlekedés - mind a sebesség, mind a teljesítőképesség tekintetében - akkor és azzal vált korszerűvé hogy megjelent a hézagnélküli felépítmény, és egyre fejlettebbé váltak az automatizált biztosítóberendezések is.” Ludvigh Eszter, a Swietelsky Vasúttechnika előkészítő mérnökének, technológusának szavai ezek, aki információkkal látta el lapunkat az M3-as metró vágányainak építése során használt fontos eljárásokról.
Cikkünkben a szigetelt sínkötést, valamint az aluminotermikus (AT) hegesztést mutatjuk be. Utóbbi már professzionális szintre emelkedve biztosítja a sínek megbízható folytonosságát. Ugyanis a hézagnélküli felépítmény a korszerű sínleerősítések, nagy tömegű betonaljas vagy betonlemezes alátámasztások mellett a hosszú élettartamú, és a sínekével megegyező minőségű folytonos kötést, hegesztést is igényel.
Az M3-as metró vasúti pályának megújítása során - a projekt indulása óta - kiemelkedően nagy számban készített AT hegesztéseket a Vasúttechnika, a beruházás végére előreláthatóan közel 1650 db, azaz 825 pár hegesztés készül el, amelynek teljes időigénye minőségellenőrzéssel együtt 250 műszakot is kitenne, ha egy hegesztőraj végezné. Az AT hegesztés csakis hegesztőüzemi tanúsítással végezhető és kizárólag az ehhez szükséges hegesztővizsgával rendelkező személy láthat el ilyen feladatot.
A hegesztést a sínhézagok pontos beállítása és a sínvégek egyenességének ellenőrzése előzi meg.
Az aluminotermikus hegesztés mintegy 120 éves múltra tekint vissza. Az eljárás elve, hogy az alumínium a vasoxiddal magas hőképződés közben kémiai reakcióba lép.
A termitreakció beindításához legalább 1200°C hőmérséklet szükséges, a reakció közben keletkező hő eléri a 2200 °C-t is. A termitpor összetétele gyártói fejlesztések eredménye, a hegesztési folyamat maga pedig több átalakításon esett át, mire az eljárás végleges lett.
A sínre helyezett öntőforma a hegesztési hézag nagyságát, a varrat alakját határozza meg, miközben a hűlési zsugorodás is kiküszöbölhető. Napjainkra már egy termit hegesztéshez csak egy egységcsomag, ún. egyszeri használatra alkalmas tégely kell, amelyben minden komponens megtalálható, sőt, a folyamat során keletkezett hulladékok összegyűjtésére is alkalmas.
A kész, kihűlt hegesztéseket finomköszörüléssel munkálják meg, hogy eltűnjenek az egyenletlenségek, majd geometria vizsgálatot végeznek rajta. Ezzel mutatják ki az előírt tűrésnek való megfelelést, ami a metróban készült hegesztések esetén legfeljebb 0,5 mm futó- és vezetőfelületi egyenetlenséget jelenthet. Végül minden egyes hegesztést ultrahangos vizsgálatnak vetnek alá, amit a Vasúttechnika szintén saját hatáskörben végez roncsolásmentes anyagvizsgálói képesítésű szakemberekkel.
A szigetelt sínek jelenléte a pályában a biztosítóberendezés szempontjából fontos, hiszen a vágányfoglaltság jelzésében játszik elsődleges szerepet. A szigetelt sínkötés a sínszál anyagának folytonosságát szakítja meg, ezzel külön áramkörökre, ún. térközökre bontja a pályát. Azonban az anyag folytonosságának megszakítása mellett egy szigetelt sínkötésnek garantálnia kell a kerék sínnel megegyező mértékű alátámasztást, inerciát és szilárdságot, valamint a futásjóságot (vagyis a megfelelő futást a sínen) is.
A helyszíni szigetelt illesztés során a megtervezett szelvényben megvágják a sínt, közéjük műanyag betétet illesztenek, a sínvégeket megfúrják, megtisztítják majd elhelyezik a műhely körülmények között szigetelt acélhevedereket és csavarokat, végezetül az illesztést lefestik.
A Swietelsky Vasúttechnika az M3-as metrófelújítási projekt végére az átépített vágányokban összesen 664 db/332 pár helyszíni szigetelt illesztést készít el. Nagyon fontos, hogy az eljárás alapvetően semleges hőmérsékleti zónában végezhető el és, hogy a frissen szigetelt sínen a ragasztó hatóideje alatt, vagyis 12 órán át nem közlekedhet vasúti jármű.