Daru segítségével kapja vissza díszeit az A-Híd munkájával a híd.
Rendszeresen friss fotókkal és hírekkel számolunk be a Lánchíd felújításáról, melyet az A-Híd Zrt. végez el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából. Most arról számolunk be, hogy immár ismét hajók – egy bárka és egy tolóhajó – dolgoznak a főváros legnagyobb múltú hídján. Ezek segítségével kerülnek a helyükre daruval a hiányzó műemléki elemek, vasöntvény konzolok és mellvédek. A pesti konzolokat, vagyis tartóelemeket már tavaly visszaépítették a pilonra, február 2-án pedig elsőként a budai pilon öntöttvas konzoljait emelték a helyükre a bárkára szerelt autódaru segítségével.
Ezután a Lánchíd díszes mellvédei vannak a listán: ezek közül 20-at gondosan restauráltak, majd a konzolokhoz hasonlóan a csepeli festőüzemben kapták meg a szükséges korrózióvédelmi rétegeket. A projekt során 8 íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak. A megújult hídkorlátok felszerelése már elkezdődött.
Nem ez az első alkalom, hogy a felújításhoz kapcsolódó feladatok elvégzéséhez hajókat használnak – derül ki a BKK közleményéből: ilyenek szolgáltak korábban a híd környezetének fém- és lőszermentesítésekor, és ezek segítségével emelték ki a Dunából a híd körül talált roncsokat – például történelmi korlátdarabot, vagy török kori ágyúgolyót.
A kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ütemezetten haladnak a pályaszint alatti kőfelületek restaurálásával is. Miután végeztek a kövek pótlásával és javításával, a pilonok jégtörői körül már hozzáláttak az állványzat bontásához. Megújult a budai pilon alsó, parti oldalán lévő vízmérce is: újra felvésték azokat a rovátkákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben teljesen elkoptatott a víz.
Közben a szakemberek folyamatosan dolgoznak a hídfőhelyiségekben, a pesti és a budai hídfő lánckamráiban, illetve lánccsatornáiban. Miután a láncok és a lehorgonyzó tömbök már megújultak, a közlekedők előtt rejtett terekben most többek között a szigetelés készül. Ez idő alatt elkezdődött a hídfőknél áthaladó gyalogos, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók homlokfelületi köveinek beépítése is.
A projekt végéig mindemellett:
• tovább dolgoznak a változtatható színképű díszvilágítás felszerelésén;
• elkészítik a járdák burkolatát, valamint
• gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
A közlemény még megerősíti: a Lánchíd felújítása ütemterv szerint, költségkereten belül halad, a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. Gyalog majd a felújítás utolsó szakaszának lezárta után lehet átkelni rajta, ezért addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentes az utazás. A kivitelezés várhatóan 2023 őszéig tart.