Pár év múlva a Havanna-telep és a Szent Lőrinc-telep érintésével egészen a Gloriett-telepig közlekedhet a 42-es villamos.
Bár jelenleg az egyik legrövidebb fővárosi villamosvonal a 42-es, de ez hamarosan megváltozhat, elkezdődhetnek ugyanis a meghosszabbítással kapcsolatos előkészítési és tervezési munkák, majd a következő években elindulhat a kivitelezés is, amelynek során fel is újíthatják a teljes vonalat. A fejlesztésnek köszönhetően gyors és kényelmes metrókapcsolatot kaphatnak majd a főváros 18. kerületében lévő Gloriett- és a Szent Lőrinc telepen élők, de jelentősen könnyebben és rövidebb idő alatt lehet majd a Havanna-telepről is elérni az M3-as metrót.
Évtizedekkel ezelőtt, a Havanna-telep és a Gloriett-telep tervezésekor-építésekor nem kaptak kötöttpályás kapcsolatot a lakótelepek, az akkori korszellem szerint az autóbuszokban látték a megoldást a területen élők mindennapi közösségi közlekedésének megoldására.
Csak a Havanna-telep hatezer lakásában mintegy 17500-an élnek.
A környék a nyolcvanas évek végén tovább fejlődött a Gloriett-telep megépítésével. Jelenleg egy buszjárat köti össze a kerületnek e részét a Határ úti metrómegállóval és két további járattal Kőbánya-Kispestre juthatnak el az itt élők. A kispesti Tulipán utcáig közlekedő 42-es villamos csaknem duplára való meghosszabbításával a Kispesti temető és a Bozsik Aréna megközelítése is egyszerűbb lesz, mert a villamosvonal új szakasza ezeket is érinti majd.
A fejlesztés megvalósításának eredményeként jóval csendesebb lehet a környék, és az utcák levegőminősége is javulhat, hiszen a jelenleg közlekedő dízelbuszoknál sokkal inkább környezetbarát, kényelmes és csendes villamosok közlekedhetnek majd a vonalon. A villamosvonal felújításával és meghosszabbításával egy időben a környék is megújulhat: zöldebb és élhetőbb lehet a környezet, javulhatnak a szolgáltatások, kellemesebek lehetnek az utcák, és a gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztések is megvalósulhatnak.
A tervezés során a BKK társadalmi egyeztetést indít a környéken élőkkel a témával kapcsolatban. A régóta tervezett beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg.
60 milliárd forintból hat jelentős projektet végeznek el saját költségvetésből és elhárult az utolsó akadály egy óriási infrastruktúrafejlesztési programhoz szükséges hitel felvétele elől.