2019.02.21, Csütörtök

Hirdetés

Még kínosabb! – Az origo.hu átjavította a Nagykőrösről szóló cikkét

Még kínosabb! – Az origo.hu átjavította a Nagykőrösről szóló cikkét

2016.05.03. 12:46

A kormányközeliségért szinte már-már minden újságírói elvet feláldozni látszó origo.hu által a múlt héten leközölt, a nagykőrösi belügyeket jó szaftosan újra körbejáró írását, valami kis gonosz manó átírhatta. 

Hirdetés

A kormányközeliségért szinte már-már minden újságírói elvet feláldozni látszó origo.hu által a múlt héten leközölt, a nagykőrösi belügyeket jó szaftosan újra körbejáró írását, valami kis gonosz manó átírhatta. Bizonyosan nem a Pestpilis.hu által hétfőn közölt írás hatására, hanem csak úgy véletlenül…

Nagyon komoly sajtószakmai kérdést vet fel az a tény, hogy az origo.hu által 2016. április 29-én pénteken leközölt Nagykőrössel kapcsolatos írásban az a rész, hogy ki védte le a Duna Aszfalt Kft. védjegyét, 2016. május 3-án reggelre módosításra került. Az eredeti tartalomban leközölt hamis állítás rendkívül jelentős mértékű hiba a szerkesztőség részéről, amely szervezet vélhetően egyfajta kárenyhítési céllal próbálta a gyakorlattól eltérő módon mérsékelni a hamis állításából vélhetően következő jogi felelősségét. Sajnos az on-line hírfogyasztási kultúránk alapján, mint az látható is az eredeti cikknél, az összesen 17 hozzászólás a megjelenést követő 6 órában született. A cikket ezt követően már nem olvasták újra az olvasók, így lényegét tekintve az origo.hu azzal, hogy módosította az eredeti cikkét érdemben nem adott lehetőséget az olvasóinak, hogy felhívja a figyelmet a hamis állítására.

A hazai gyakorlat alapján, ha egy szerkesztőség a valóságnak nem megfelelő állítást tesz közzé egy cikkében, és ez minden kétséget kizáróan kiderül, akkor minimum azonos felületen és azonos megjelenési formában szokta erről tájékoztatni az olvasóit. Arra, ahogyan az origo.hu ezt a valóságnak nem megfelelő állítását orvosolni kívánta nincs igazán még csak hasonló példa sem a hazai sajtó történetében. A meglepő ebben a szerkesztőségi lépésben az, hogy az origo.hu ezzel a lépésével végtére is beismerte, hogy a valóságnak nem megfelelő állatást tett közzé, így már csak idő és szándék kérdése, hogy az érintettek megfogalmaznak-e irányába egy megfelelő összegű sérelemdíjat, amit ezt követően egy bíróságnak érdemben tárgyalnia sem lesz szükséges.

Tovább súlyosbítja az origo.hu helyzetét ez ügyben, hogy a hazai on-line sajtó egykori zászlóshajójának ebben a cikkében nem csupán ez a ténybeli tévedés szerepelt.

A cikkben ugyanis szerepel egy a „Marton Szilvia – Origo” Forrásként megjelölt kép is. A kép aláírásában az szerepel, hogy „Nagykőrös, Kossuth tér”. Nos, a cikknek ez a része már valóban komikussá teszi az egész tartalmat, hiszen Nagykőrösön közismert, hogy a kép által ábrázolt képen valójában a nagykőrösi Szabadság tér szerepel.

A komikum ebben az, hogy ezt a teret, amit egy a Vaterán 999 forintért árusított képen is látható, az 1910-20 években valóban Kossuth térnek hívták Nagykőrösön, viszont ahogyan az Erdélyi Erzsébet „Nagykőrös utcaneveinek története 1850-1982 között”- című könyvben olvasható a tér 1946-óta a Szabadság tér névre hallgat.

A Pestpilis.hu tényleg nem kíván az origo.hu forrásainak a frissességén rugózni, de miután a kiadónak ez a cikke egyre több ordítóan hibás információt tartalmaz és még számos a valóságnak nem megfelelő állítást is megfogalmaz, vélhetően a legjelentősebb kárenyhítés az lenne, ha egyszerűen törölné ezt a cikkét az archívumból a jobb sorsra érdemes orgio.hu, mielőtt végképp köznevetség tárgyává nem válna!

(Erre nincs mit mondani sem...)

Oltyán József

 

Galéria

origo.hu