Vissza nem térítendő támogatás, adómentesség és ingyenes parkolás is pörgeti az elektromos autók terjedését.
Hétfőn jelenik meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elektromos töltőállomások létesítésére kiírt pályázata. A tárca számításai szerint a támogatásból mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte. Az 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai pályázhatnak.
A töltőállomások az önkormányzati területeken levő parkolókban épülnek meg. A fejlesztések célja, hogy Magyarország minden nagyobb településén elérhető legyen az elektromos járművek töltése közterületen.
Közel kerültünk a zöld autók tömeges terjedéséhez
Az elmúlt időszakban olyan fejlesztések voltak az elektromos autók gyártásában, illetve a meghajtási technológiákban, hogy van esély az elektromos autók tömeges megjelenésére a közlekedésben. Az amerikai Tesla például nemrég jelentette be, hogy hamarosan elkezdi az olcsóbb elektromos autók tömeggyártását, de az európai autógyártók is nagy lendülettel fejlesztik elektromos autóikat.
Magyarországon jelenleg körülbelül ezer ponton tudnak áramot vételezni az elektromos autók, a tervek szerint 2020-ra a töltőpontok száma eléri a háromezret. Aradszki András, az NFM államtitkára egy korábbi nyilatkozatában nem zárta ki a tízezer töltőhely kialakítását sem. A politikus rámutatott, az ország átutazhatósága érdekében először főként a főútvonalak mentén van szükség töltési lehetőségek kiépítésére.
Európa legnagyobb elektromos buszflottája Budapesté
Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter úgy nyilatkozott, Magyarországon jelenleg több mint ezer zöld rendszámú autó közlekedik, 2020-ig szeretnék elérni az 50 ezret. Az NGM ennek érdekében további támogatásokat dolgoz ki, ezek között említette egyebek közt az otthoni töltők beszerzését is. Emellett a zöld rendszámú autók több nagyvárosban, köztük Budapesten, Debrecenben vagy Zalaegerszegen önkormányzati döntés alapján díjmentesen parkolhatnak. A kormány ezeken felül számos eszközzel, köztük regisztrációs adómentességgel, vagy a cégautó-adó eltörlésével ösztönzi a járművek elterjedését.
Varga Mihály kitért arra is, hogy három hónapja 20 magyar fejlesztésű és gyártású tisztán elektromos busz közlekedik a fővárosban, ami a legnagyobb flotta Európában.
A parkolókból indul a zöld forradalom
A töltőállomások terjesztése összekapcsolódik a korábban meghirdetett parkoló-programmal, ami szerint a felszíni parkolóhelyeket fásítani kell, az újonnan létesített, illetve már meglévő parkolóhelyeken pedig elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni.
A Magyar Közlönyben februárban megjelent kormányrendeletben az áll, az új parkolóhelyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 parkolóhely után legalább tízben elektromos töltőállomás legyen kiépíthető a burkolat megbontása nélkül. A 10 járműnél több befogadására képes felszíni parkolóhely fásítását úgy kell megoldani, hogy minden megkezdett 6 parkolóhely után egy nagy lombkoronát nevelő, környezettűrő, allergén pollent nem termelő lombos fát kell telepíteni.