2024.04.26, Péntek

Több mint egymillió tonna zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk egy évben

MTI

2017.10.22. 11:57

Tavaly a gyümölcsvásárlás nőtt, a zöldségeké azonban némileg csökkent. A legnépszerűbbek az alma és a burgonya, de a dinnye és a paradicsom is az élmezőnyben vannak.

Hirdetés

Tavaly 216,8 milliárd forintot költöttünk zöldségre, gyümölcsre pedig 116,7 milliárd forintot - derült ki a GfK Hungária reprezentatív felméréséből, amelyet a Budapesti Nagybani Piac Zrt. megbízásából végzett. Mindkét szám növekedést jelent 2015-höz képest: zöldségre több mint 10 milliárd forinttal, gyümölcsre 7,5 milliárd forinttal költöttünk többet 2016-ban. A felmérés 2016. január 1. és december 31. között készült 2000 magyar háztartás részvételével.

A fenti számok azonban nem tükrözik a megvásárolt mennyiséget: a gyümölcs esetében 349 tonnáról 361 ezer tonnára (azaz 3 százalékkal) nőtt, míg a zöldségnél csökkent, 687 ezer tonnáról 676 ezer tonnára. A magyar háztartások egy év alatt átlagosan 165 kilogramm zöldséget és 89 kilogramm gyümölcsöt vásároltak, átlagosan 94 alkalommal vettek zöldséget és 50 alkalommal gyümölcsöt, s az áruk 53 százalékát a piacokon szerezték be.

A kutatás alapján a magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta, vagy legalább hetente több alkalommal zöldséget, és több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. A gyümölcsök közül leginkább az almát, a zöldségek közül pedig a burgonyát keresik, ezeket követi a dinnye, a banán, illetve a paradicsom, paprika és a vöröshagyma.

 

Fontos a magyar eredet

A vásárlók a jó ár-érték arányú, minőségi, friss és ízletes termékeket részesítik előnyben, ugyanakkor többségük előtérbe helyezi a magyar eredetet az árral szemben. Tavaly a hús, valamint tojás után a zöldség és a gyümölcs eredeténél figyeltek arra a legtöbben, hogy magyar legyen az áru.

A közlemény idézi Klucsik Zoltánt, a Budapesti Nagybani Piac marketing és fejlesztési igazgatóját, aki kiemelte: a Budapesti Nagybani Piacon évente mintegy 400-450 ezer tonna zöldséget és gyümölcsöt értékesítenek, amelynek 60-62 százaléka magyar termék.

Országoszöldségvásárlásfelmérésgyümölcs