2024.11.21, Csütörtök
Így halad a magyar közutak digitalizációja
Fotók: Magyar Közút NZrt.

Így halad a magyar közutak digitalizációja

magyarepitok.hu

2020.02.28. 07:33

A balesetekről automatikus azonnali értesítés gyorsítja majd a segítséget és a forgalomterelést; maguk a járművek is mozgó szenzorként segítik majd az információáramlást.

A CROCODILE korridor projekt tavaly lezárult második szakaszában 126 helyszínen történt fejlesztés – adta hírül lapunknak a Magyar Közút Nonprofit Zrt.
 

Ez történt ebben a fázisban

A projekt, ahogy a nevéből is kiderül (Cooperation of Road Operators for Consistent and Dynamic Information Level), az útkezelők együttműködését célozza meg a következetes és dinamikus információáramlás érdekében.

  • A fejlesztések során jellemzően gyorsforgalmi utak mentén 45 új kamerát telepítettek, további 9 helyszínen a meglévő eszközt cserélték korszerűbbre.
  • A parkolók kihasználtságát ellenőrző monitoring rendszerbe 274 tehergépjármű parkolóhelyet vontak be. Ezzel 36 százalékosra nőtt az országos lefedettség, az összesen 1480 parkolóhelyből 531 foglaltsága már mérhető.
  • Mindezek mellett 13 helyszínen telepítettek az infrastruktúra és a jármű közötti kommunikációt lehetővé tevő, úgynevezett C-ITS (kooperatív intelligens közlekedési rendszerbe illeszkedő) rádiós adó-vevő berendezéseket.


Az úthálózatot mérete mellett a hatékonyságát is fejleszteni kell

A közútkezelő összefoglalója arra is kitér, hogy a kormány 2016 és 2024 között a közutak építésére, korszerűsítésére 3200 milliárd forint jut, a program félidőnél tart. „Az egyre nagyobb igénybevételnek kitett hálózatok folyamatos bővítése mellett azonban feltétlenül érdemes gondoskodnunk a meglévő kapacitások lehető legjobb kihasználásáról is” – hangsúlyozza a sajtóanyag. Ezt szolgálja a közlekedés digitalizációja, aminek az Innovációs és Technológiai Minisztérium kiemelt jelentőséget tulajdonít.

Ennek megfelelően a Magyar Közútnál jelenleg hat projektben összesen több mint 5 milliárd forint értékben zajlik az intelligens közlekedési rendszerek létesítése, megerősítése, többnyire uniós társfinanszírozással, nemzetközi együttműködésekben.
 

Kétszintű forgalomirányító központ jön létre

A fentiek szellemében 2019 végéig elkészült a Nemzeti Hozzáférési Pont, ahol egy helyen, szabványos gépi feldolgozásra alkalmas formátumban kereshetőek és letölthetőek a közútkezelőknél elektronikusan gyűjtött adatok.

A közútkezelő tájékoztatójából az is kiderül, hogy a CROCODILE projekt a harmadik fázissal idén és jövőre is folytatódik. A cél a forgalomirányító központ, a Nemzeti Hozzáférési Pont és a kapcsolódó végfelhasználói alkalmazás továbbfejlesztése.

A közútkezelő célja, hogy 2022-ig letegye az alapjait egy kétszintű forgalmi menedzsment központnak, amely adatvezérelt döntéstámogató rendszereinek köszönhetően proaktív módon lesz képes működni. „A Nemzeti Adathozzáférési Ponton keresztül megosztott adatokra a digitális térképgyártók, szolgáltatók új utastájékoztató szolgáltatást készíthetnek, vagy a meglévőt fejleszthetik tovább” – áll a közleményben.


A lassulás, torlódás nyomon követése is digitalizálódik

A Magyar Közút beszámolója a fejlesztésnek köszönhető előnyökre is kitér:

  • Az automatikus incidens detektálás és egyéb monitoring rendszerek fejlesztésével gyorsabbá, hatékonyabbá tehető a közútkezelői munka, a forgalom menedzselése.
  • Csökken a forgalmi zavarok hatása a hálózaton, tovább növelve a forgalombiztonságot. Egy, a leállósávon megálló műszaki hibás jármű automatikus felismerésével például hamarabb megérkezhet a segítség, a köztes időben a kockázatra változtatható jelzésképű táblákon és a térképszolgáltatókon keresztül lehet felhívni a szakaszon közlekedők figyelmét. Emellett a Nemzeti Adathozzáférési Ponton keresztül a navigációs rendszerek is figyelmeztetnek a veszélyre.
  • Általában is lehetővé válik a forgalmi dugók csökkentése, baleset esetén a következmények mérséklése, a forgalom gyorsabb helyreállítása és az alternatív útvonalak mielőbbi kijelölése.

  • A jármű és infrastruktúra kommunikációs technológia segítségével újabb csatorna nyílik az utastájékoztatásra, de a folyamat kétirányú. Az arra felkészített, gyakorlatilag mozgó szenzorként működő járművek felől érkező információk nagyon hasznosak a forgalmi menedzsment szempontjából, a torlódás, forgalomlassulás detektálására is felhasználhatók.

Galéria

OrszágosútépítésközlekedésfejlesztésinnovációMagyar Közút Nonprofit Zrt.