2024.11.21, Csütörtök
Magyar Vasút 2023: új korszakot hirdetett meg az ÉKM, gyökeresen átalakul a MÁV-Volán
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Magyar Vasút 2023: új korszakot hirdetett meg az ÉKM, gyökeresen átalakul a MÁV-Volán

magyarepitok.hu

2023.10.05. 10:32

“Vasúté a jövő, de mit kell tennünk ma?” Ez a mottója a HUNGRAIL szervezésében létrejött konferenciának, amelyen a döntéshozók és az ágazati szereplők közösen vitatják meg a magyar vasút jelenlegi kihívásait, feladatait. A konferencián az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára fontos bejelentést tett.

A magyar vasút modernizálása, folyamatos fejlesztése, versenyképessé tétele a központi témája a hazai vasúti szakma legrangosabb eseményén. A Magyar Vasút Konferenciát 15. alkalommal rendezi meg a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület 2023. október 5-én az Anantara New York Palace Budapest Hotelben. Kötött pálya rovatunkban részletesen beszámolunk a rendezvényről, melynek médiatámogatójaként vesz részt lapunk a konferencián.

A közel 30 előadót felvonultató eseményen neves vállalat és cégvezetők, tapasztalt szakemberek osztják meg gondolataikat több témában. A konferencia kiemelten foglalkozik azokkal a stratégiákkal és projektekkel, amelyek a magyar vasúti hálózat modernizálását, hatékonyabbá tételét, a vasúti hálózat kapacitásának növelését, a sebesség és hatékonyság javítását, valamint a környezettudatosságot célozzák meg. Részletesen tárgyalják a korszerű pályafenntartás és -rekonstrukció módszereit, valamint a digitalizáció és automatizáció előnyeit a vasúti közlekedés terén.

 

 

A klímasemlegesség elérérésének a vasút a kulcsa

Mósóczi László, a Hungrail elnöke megnyitójában hangsúlyozta: a nagy múltú hazai vasút legfontosabb szerepe, hogy kiszolgálja a lakosság és a nemzetgazdaság mobilitási, logisztikai összeállítási igényeit. "Hazánkban a vasút jelentős mértékben hozzájárul a nemzetgazdaság fejlődéséhez, vasúti rendszerünk összeköti a városokat, ipari területeket, logisztikai központokat és a határainkon túlra is eljuttatja a magyar vállalatok által megtermelt javakat, javítva így az ország versenyképességét" - fogalmazott.

 

 

Többek között rámutatott: a vasút világszerte és Európában is reneszánszát éli, ennek megfelelően az európai vezetés, valamint a tagállamok kormányai is a fenntarthatóbb földi közlekedés felé fordulnak. Emlékeztetett: az Európai Unió céja a klímasemlegesség elérése 2050-re, az Európai Zöld Megállapodás pedig meghatározta azt az egyértelmű célt is, hogy 2030-ig az 1990-es szinthez képest legalább 55%-kal kell csökkenteni a nettó üvegházhatású gáz kibocsátást. Mivel a közlekedés az unió teljes üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy 25 százalékát teszi ki, ezért a jövő érdekében kötelesség cselekedni is - fejtette ki.

 

Gyökeresen átalakul a MÁV-Volán

Az esemény megnyitóján felszólaló Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára fajsúlyos bejelentést tett: a tárca nevében új korszakot hirdetett meg a MÁV működésében.

 

 

Napokon belül a kormány elé terjesztik a következő tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepciót, melynek az a célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és főszerepet kapjon benne a kötött pálya

- fejtette ki, majd hozzátette: ehhez a pénzügyekben is kiszámíthatóságra van szükség, tehát új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és új piaci finanszírozási lábat kell kialakítani a vasút fejlesztéséhez.

 

"Régi rendszerbe nem öntenek új pénzt"

Szavaiból kiderült: a vasúti rendszer forrásigénye akkora, hogy még ha meg is érkeznének Magyarországra a várt uniós források, a költségvetési lehetőségeknék még akkor is nagyobb lenne a MÁV csoport megújításának finanszírozási igénye. Hozzátette: ezért külső forrásokat és alternatív finanszírozásokat kell feltárni és hangsúlyozta azt is, a "régi rendszerbe nem öntenek új pénzt".

Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak - egyebek mellett szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában, mindennapi működésében - gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására. Ennek megfelelően a társaság élére új igazgatósági tagokat választottak, akik piaci tudás és gyakorlatot, illetve új szemléletet hoztak a céghez - mutatott rá.

 

 

Új hidak és alagutak építésére készülnek, de addig is vannak megoldásaik

Nagy Bálint szavaiból kiderült még: az elfogadás lőtt álló koncepcióba (melynek része lesz egy átfogó árufuvarozási modell is), belefoglalták, hogyan működik majd a rendszer addig mi lesz addig, amíg nem fejlesztik a 21. századnak megfelelővé a járműparkot és a pálya infrastruktúrájá, valamint amíg nem csatlakozik a magyar vasút a nemzetközi nagysebességű rendszerekhez.

Hozzátette: új hidak és alagutak építését tervezik, mint ahogy hidrogénvonatok beszerzésére is készülnek. Azonban addig is meg kell menteni a jelenlegi menetrendet, ha szükésges, akár rendkívüli pályafelújítással vagy mozdonyok bérlésével.

 

 

Úgy fogalmazott: a magyar vasút nem akármilyen időszakát éli, sok a kihívás, de kevés a lehetőség, mostanra összeért több negatív folyamat, amelyek felerősítették egymást. Az államtitkár rámutatott: a kötött pálya és a gördülőállomány java részben elérte a nyugdíjkorhatárt és elmondta azt, hogy a romlás az elmúlt harminc év eredménye - ebből mindemellett kiemelte a Palkovics László miniszter által irányított időszakot, több megvalósult fejlesztést is felsorolva.

 

Nem tűr halasztást a magyar vasúti rendszer felújítása

A magyar vasút teljes egészében életciklusának végére ért – erről már Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója beszélt előadásában.

Hangsúlyozta: a 60 éves rendszer egyes elemeinek cseréje, megújítása már nem megoldás. Az egész rendszer rekonstrukcióját el kell végezni, neki kell állni, a pincétől a padlásig, a szerkezeti elemekkel együtt.

 

 

 „A MÁV-Volán csoport, azon belül a kötött pályás közösségi közlekedés megújításában már tényleg nincs több haladék. Mi itt 2023-ban egy olyan vasutas nemzedék tagjai vagyunk, akik még megéltük egy nagy korszak végét: hiszen még az elődeinktől örökölt pályán (nyomvonalon és síneken), örökölt bizberekkel és örökölt – 60 éves – járművekkel dolgozunk” – vázolta fel a drámai helyzetet a vezérigazgató.

Mint mondta: a megoldáshoz három tényező szükséges: pénz, döntéshozói szándék, szakmai konszenzus. Ebből kettő megvan. Hozzátette: az anyagi forrás az uniós pénzek hiányából ered. „A vasúton bármihez hozzá akarunk nyúlni, ahhoz idő, hosszútávú terv és kiszámíthatóság szükséges. Ilyen hosszútávú programra nyílik most talán lehetőség” – egészítette ki Pafféri Zoltán.

 

Külön szekció a járművek fejlesztéséről és a klímavédelemről is

Ahogyan a beszédekből is kiderült, az elkövetkező tíz évben új vasútijármű-gyártási stratégia kialakítását és végrehajtását tervezi a közlekedésért felelős tárca, hogy hosszú távon kifogástalan és megbízható szolgáltatást nyújtsanak az állami szolgáltatók. Ehhez új járművek beszerzését és a meglévő járműállomány felújítását tervezik. A hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztéséről szóló szekcióban a hazai piacon érdekelt vasúti járműgyártók kifejtik véleményüket a hazai tervekről, valamint a nemzetközi trendekről.

 

 

Nem maradhat el a klímavédelem és a környezetbarát közlekedésimegoldások témaköre sem: panelbeszélgetés keretében a közúti-, vasúti-, szállítmányozói-, terminál oldali szereplők megvitatják a közúti szereplők hatékony bekapcsolásának feltételeit az intermodális forgalomban.

 

 

Az eseményen HUNGRAIL tagságról szóló oklevelet kapott a RailCert Hungary Kft. A vállalat azon kevés szervezetek egyike, mely hazánkban vasúti tanúsítással foglalkozik, ellenőrzi és értékeli a kötöttpályás és ipari beruházások hazai és uniós követelményrendszereknek való megfelelőségét. az oklevelet Dégi András ügyvezető igazgató vette át.

Galéria

OrszágosMÁVMÁV-Volán-csoportRailCert Kft.Hungrail