2024.11.21, Csütörtök

Strapabíróbbá válik a Liszt Ferenc repülőtér futópályája

vecseshirek.hu

2017.10.02. 15:56

A kettes futópálya két hétig tartó lezárása mellett kicserélik a betontáblák közti szigetelést, új technológia felhasználásával.

Napok óta egypályás üzemmel működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, mert karbantartás miatt lezárták a kettes futópályát. A tervek szerint október 9-ig lesz zárva, mert a pálya betontáblái közötti fugát a futópálya teljes hosszában (3,7 kilométeren) lecseréli a Budapest Airport.

Az üzemeltető cég új technológiát vezetett be a repülőtér forgalmi területein a több százezer négyzetméternyi beton dilatációs hézagjainak szigetelésére. Az új típusú, sokkal strapabíróbb és a korábbinál jobban szigetelő anyagot használják fel a kettes futópályán is. A fuga lecserélésétől azt várják a szakemberek, hogy kevesebb fagyás miatti repedést és töredezést kell javítani az idei téli szezon végén, mert nem szivároghat a betontáblák közé a víz, mint a korábbi tömítőanyag esetében, ami kevésbé bírta az időjárás változásait, valamint a több tíz, vagy akár több száz tonnás repülőgépek súlyát, és könnyen felszakadt a helyéről.

 

Egyéb karbantartásokra is jó alkalom a lezárás

A munka a felhasznált speciális anyag miatt csak száraz időben végezhető, emiatt elképzelhető, hogy a bejelentett két hétig tartó pályazárat meg kell hosszabbítani. A repülőtér ugyanakkor egy pályával is biztonságosan tud üzemelni.

A Budapest Airport a pályazár alatt egy sor egyéb karbantartást is elvégez: a vízelvezető csatornák tisztítása és a fénytechnika ellenőrzése mellett a pálya melletti biztonsági sávban a füvet is lekaszálják. Utóbbi azért is fontos, hogy csökkenjen a repülőgépek madárral történő ütközésének lehetősége, hiszen a kis magasságú aljnövényzetben kevésbé bújnak meg azok a kistestű rágcsálók, amik odavonzzák a ragadozó madarakat.

 

A teljes reptéren 2019-ig tart a fuga cseréje

A repülőtér összes beton burkolatú forgalmi területén, vagyis a futópályák mellett a gurulóutakon, forgalmi előtereken, repülőgép állóhelyeken is ezt az új fugát építi be a Budapest Airport, közölte Stephan Schattney műszaki igazgató. A teljes munka 2019-ig tart, hiszen a folyamatos repülőgép forgalom mellett csak szakaszokban lehet dolgozni. „A repülés, a repülőgépek és az utasok biztonsága minden mást megelőz, a betontáblák közötti fugázás lecserélése pedig jól mutatja, hogy az aprónak tűnő lépések is segítenek a repülőtéri üzemelés biztonságosabbá tételében.”

Liszt Ferenc repülőtérPest megye