A hazai hídépítés reneszánszát éli.
Szerdán kezdetét vette a Hídász Napok konferencia Siófokon. A szakma rangos eseményét már több, mint félszáz alkalommal rendezték meg, az idei aktualitását pedig többek között az is adja, hogy a fővárosi új Duna-híd győztes tervpályázatát itt vitatják meg a hidászok. A közúti beruházások felfutásával párhuzamosan fellendülő hídépítés szakemberei közül közel félezren regisztráltak az eseményre, ahol szakmai kérdésekről is szó esik és több hazai, illetve külföldi híd projektjét is bemutatják majd.
Ennek megfelelően a rendezvény első napjának délelőttjén mind a győztes munkáról, mind pedig az összes hazai pályaműről is előadást tartottak a mérnöki irodák képviselői. A híd beruházásáról és a pályázatok elbírálásáról pedig Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának (KKBK) képviselője tartott előadást.
Sitku László, a konferenciát szervező Hidászokért Egyesület elnöke a megnyitó előtt elmondta: jelenleg reneszánszát éli a hídépítés hazánkban.
Az országszerte épülő autópályák és autóutak beruházásai generálják a hídépítést
– fejtette ki a szakember. Sitku László kiemelte a márciusban átadott Mosoni-Duna-hidat, mely Klatsmányi Tiborról, a Széchenyi István Egyetem egykori tanszékvezetőjéről neveztek el. A híd szakmai szempontból is újdonságnak számít Magyarországon, így nem véletlenül kapta meg az Acélszerkezeti Szövetség Nívódíját, az építésvezetője pedig az év ifjú mérnöki díját is megkapta a Közúti Szakemberekért alapítványtól, sikert sikerre halmoz a szakma - fejtette ki.
Az egyesületi elnök végül hangsúlyozta az fővárosban felépülő új Duna-híd szakmai jelentőségét is, illetve megemlítette, a komáromi Duna-híd tavaly megkezdődött építkezését is és a nemrég megnyitott látogatóközpontját is.
A konjunktúra olyan nagy, hogy jövőre megtörténhet az, amire a második világháború utáni újjáépítések óta nem került sor.
Egyszerre négy Duna-híd építése folyik majd: a Lánchíd felújítása, a déli vasúti összekötő híd építése, a komáromi híd munkálatai, illetve paksi híd beruházása is.
Emellett több Tisza-híd építkezésére is sor kerül.
Budapest új hídjának beruházását és tervpályázatának folyamatát Schneller Domonkos, a KKBK stratégiai igazgatója mutatta be.
120 év után először építenenek a fővárosban hidat nemzetközi pályázat keretében
– mondta el a vezető.
A Csepel-sziget melletti fő Duna-ágon átívelő híd egy 70 éves tartozást vált meg azzal, hogy Budát a város területén belül összeköti majd főváros déli részén található szigettel - derült ki szavaiból. Csepel északi része Budapest kiaknázatlan aranytartaléka, ezen a területen keresztül alakítanak ki majd közlekedési folyosót, melyet majd a Duna kisebb ágán kialakítandó kismedri híd fejez be - tette hozzá.
A villamosvonallal együtt kiépülő új híd szervesen illeszkedik majd a város körgyűrűs közlekedési szerkezetébe és jelentős forgalmat lát majd el - hangzott el az előadáson. Az átkelő Budapest belvárosi területeitől és hídjaitól is jelentős forgalmi terhelést von majd el, valamint Dél-Budapest repülőtéri kapcsolatát is erősíti.
A híd a holland Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V. és a brit Buro Happold Consulting Engineers P.C. közös pályázata során győzteseként kiválasztott pályaművéről Kristoph Nowak tartot előadást. A két döntött pilonos, ferdekábeles átkelőt 2x2 sávon használhatják majd az autósok, illetve 2x1 sávon a viillamosok is. A karcsú híd a budapesti városképbe is jól beleillik majd.
A magyar pályaműveket is bemutatták elkészítőik képviselői:
szólalt meg, cégük, illetve az általuk képviselt konzorcium munkáját képviselve.
A június 8-ig tartó eseményen a következő napokban töbek között szó esik a szó esik a tram-train építkezésekről, az M44-es autóút Körös-hídjának kivitelezéséről és a hódmezővásárhelyi elkerülő látványos körhídjáról is. Szerda este pedig sor kerül a Clark Ádám Életműdíj, az Év Hidásza Díj, a Feketeházy-díj, a Massányi-díj, az Apáthy-díj, és az Év Ifjú Mérnöke díj átadására is.
Az esemény a Hidászokért Egyesület szervezésében valósul meg, megvalósulását a Hódút, a Duna Aszfalt, az AcélHidak, az A-Híd, a Cartosoft, a Colas, a Color Help, a Ferrobeton, a Freyssinet, a Hídépítő, a Hídtechnika, a HSP Hídépítő Speciál, a KKBK, a Magyar Közút, a Magyar Mérnöki Kamara, a Mapei, az MCE Nyíregyháza, a Provix Híd, a Sika és a Via-Pontis támogatják, a konferencia médiapartnere a magyarepitok.hu.