A tragikus felrobbanása mellett bővítést, bombázást, újjáépítést és felújítást is megélt már a 132 éves híd.
1882-ben, a Lánchíd sikerességén felbuzdulva kezdték meg a Margit híd építését a francia Ernest Goülin, valamint Kraft és Förster bécsi építészek tervei alapján, akiknek összesen mintegy tizenötezer aranyfrank ütötte markát a projekt díjazásaként. A négy év alatt megépülő híd Pestet kötötte össze Budával, azonban a Margit-szigetre ekkor még nem lehetett róla bejutni. További huszonnégy évnek kellett eltelnie, hogy megépítsék és megnyissák azt a szárnyhidat, ami megnyitotta az utat és szabad bejárást biztosított a hídról a szigetre, amit korábban csak csónakkal lehetett megközelíteni.
A híd első változatát hamar túlnőtte Budapest forgalma, így az eredetileg 11 méter széles útpályát 1935 és 1937 között Mihailich Győző műegyetemi tanár tervei alapján szélesítették ki 5,7 méterrel. Ekkor a villamossínek a híd közepére kerültek, a peron vágányait és a járdákat pedig aluljárókkal kötötték össze.
A második világháború alatt a hidat aláaknázták:
a pesti mederág parthoz csatlakozó nyílásában a robbanótöltetek váratlanul felrobbantak és az ívtartót középen kettétörték.
A robbanás a legnagyobb forgalom közepette, 1944. november 4-én, szombaton déli 12 órakor következett be. A balesetnek negyven utász esett áldozatául és közel száz magyar állampolgár vízbe fulladt. Sajnálatos módon a híd épségben maradt részei sem úszták meg: ezeket a kivonuló német csapatok 1945 januárjában rombolták le.
1946-ra született meg a terv, amely szerint a híd acélszerkezettel, vasbeton pályalemezzel épüljön újjá. A terveket a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. hídosztályán Papp János, Venetianer László és Kováts Oszkár mérnökök készítették. Az elkészült átjárót két részben adták át a forgalomnak: a déli felét még 1947 őszén, majd miután a szigeti szárnyhídon is végeztek a kisebb javításokkal,
átadták a kész hidat 1948. augusztus 1-jén, azaz pontosan 70 éve.
A 2000-es évekre nagyon megromlott a híd állapota, így 2009 és 2011 között teljes felújításon esett át az A-Híd Zrt. kivitelezésében, amiről korábbi cikkünkben Sal László vezérigazgató mesélt. A munkálatok során igyekeztek visszaállítani a második világháború előtti megjelenést, az öntöttvas díszoszlopokkal és szobrokkal együtt. A hídszerkezetbe a régihez hasonló, X alakú kereszttartókat építettek be, így látható, hogy miért gondolták úgy hajdan, hogy a híd hasonlít a fekvő Eiffel-toronyra.